سران روسیه، ترکیه و ایران در اجلاس شهر سوچی در مورد سوریه بحث می‌کنند

ویرانی‌های ناشی از جنگ در سوریه

ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه به تاریخ ۲۱ نوامبر در جریان سفر غیر مترقبۀ همتای سوریایی‌اش به شهر سوچی، بار دیگر روی حل سیاسی بحران در سوریه تأکید کرد.

سخنگوی کرملین به آژانس خبری «آر. آی.ای» گفته‌است، بشارالاسد روز سه شنبه برای چهار ساعت در روسیه بود.

در جریان جنگ در سوریه این دومین بار است که بشارالاسد برای ملاقات با ولادیمیر پوتین به روسیه سفر می‌کند.

نخستین بار وی در سال ۲۰۱۵ میلادی، اندکی بعد از آغاز کمپاین هوایی و زمینی روسیه در سوریه به این‌کشور سفر کرده بود.

سفر بشارالاسد و ملاقات وی با پوتین در آستانۀ اجلاس سران کشورهای روسیه، ترکیه و ایران صورت گرفت که قرار است امروز ۲۲ نوامبر در شهر سوچی برای بحث در مورد سوریه، تدویر یابد.

همچنان ولادیمیر پوتین روز سه شنبه در یک صحبت تیلیفونی با دونالد ترمپ رئیس جمهور امریکا برعلاوۀ سایر مسایل روی وضعیت در سوریه نیز صحبت کرد.

در یک اعلامیۀ کرملین گفته شده‌است، آقای پوتین در مورد ملاقات‌اش با بشارالاسد به دونالد ترمپ معلومات داده، روی پلان‌ها به‌خاطر حل سیاسی بحران در سوریه نیز صحبت کرده‌است.

این در حالیست که مذاکرات به حمایت سازمان ملل‌متحد به‌خاطر یافتن یک راه حل سیاسی برای ختم منازعه در سوریه ۲۸ نوامبر در شهر جنوا دایر خواهد شد.

ملاقات ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه با آیت الله علی خامنه‌ای رهبر مذهبی ایران.

روسیه و ایران قاطعانه از رژیم بشارالاسد در جریان جنگ داخلی سوریه حمایت نظامی و دیپلوماتیک می‌کنند که با سرکوب تظاهر کننده‌گان در سال ۲۰۱۱ میلادی در سوریه آغاز شد.

این در حالیست که ترکیه از شورشیانی حمایت می‌کند که می‌خواهند بشارالاسد را از قدرت برکنار سازند.

شورشیانی که ولادیمیر پوتین و بشارالاسد از مدت‌ها به این‌سو آن‌ها را تروریست تعریف می‌کنند.

ولادیمیر پوتین در جریان ملاقات با همتای سوریایی‌اش به وی گفته‌است، با آن‌که هنوز هم راه طولانی در پیشروست، اما جنگ در سوریه به پایان رسیده‌است.

آقای پوتین در ماه مارچ سال ۲۰۱۶ میلادی نیز گفته بود، با آن‌که عملیات نظامی در سوریه ادامه دارد، نیروهای این‌کشور به‌طور گسترده به اهداف‌شان در سوریه نایل شده‌اند.

بشارالاسد با اظهار امتنان از نقش روسیه در منازعۀ سوریه گفته‌است، به‌طور خاص زمانی‌که بالای تروریستان پیروز شده‌اند، می‌خواهد که در روند سیاسی پیشرفت شود.

ولادیمیر پوتین در یک ملاقات جداگانه با میلوش زمان رئیس جمهور چک نیز روز سه شنبه گفت، نیروهای اردوی سوریه بیش از ۹۸ درصد قلمرو آن‌کشور را در کنترول خود دارند.

به نوشته مرکز خبر رادیو آزادی، تا اکنون در جریان جنگ در سوریه ۳۳۰ هزار تن کشته شده‌اند، این منازعه بیش از شش میلیون مهاجر را به وجود آورده و حدود ۵ میلیون تن از اتباع سوریه از مناطق اصلی‌شان بی‌جا شده‌اند.