مسئولان: ۲۶۸ باب مکتب بدخشان فاقد تعمیر اند

مسئولان ریاست معارف بدخشان می‌گویند که در سطح این ولایت ۲۶۸ باب مکتب فاقد تعمیر اند و شاگردان در فضای باز درس می‌خوانند.

در حالی‌که در یک دهۀ اخیر تلاش‌های زیادی برای رشد معارف و اعمار تعمیر به مکاتب در بدخشان صورت گرفته، اما بدخشان یک ولایت صعب العبور و کوهستانی است و هنوزهم در این ولایت بیش‌تر مکاتب بدون تعمیر هستند و شاگردان در فضای باز و در زیرخیمه‌ها تدریس می‌شوند.

از میان مکاتبی که در بدخشان بدون تعمیر هستند، یکی هم مکتب متوسط برلاس در ولسوالی ارگوی این ولایت است.

در این مکتب شاگردان در زیر خیمه‌ها و فضای باز تدریس می‌شوند.

شاگردان یک مکتب در افغانستان

نجم الدین و حزب الله دوتن از شاگردان صنف ششم این مکتب می‌گویند که در چنین وضعیت آموختن درس برای شان خیلی دشوار است و از مسئولان این ولایت می‌خواهند که به مشکلات آنان رسیده‎گی کنند:

"مكتب ما تعمیر ندارد درس خواندن در این فضا برای ما خیلی مشکل است. از مسئولان ولایت بدخشان و بخصوص ریاست معارف این ولایت می‏خواهیم که برای مکتب ما تعمیر اعمار کند تا مشکلات ما رفع شود و ما به خوبی درس خوانده بتوانیم."

"مکتب ما ساختمان ندارد که در داخل صنف در فضای پاک درس بخواهیم و شما می‌بینید که ما در زیر خیمه درس می‎خوانیم و در این گونه فضا ما درس را درست آموخته نمی‌توانیم. در روزهای بارنده‎گی، خاک‌باد و گرمی سوزان تابستان درس خوانده نمی‌توانیم و با خیلی مشکلات روبه‌رو هستیم."

شاگردان این مکتب از نبود تعمیر مکتب شان رنج می‏برند و از دولت می‏خواهند کهبه این مشکل آن‌ها رسيده‎گى کند.

از سوی هم یک‌تنِ از معلمانِ این مکتب که از گرفتن اسم اش خود داری کرد گفت که نبود مکان مناسب از مشکلات عمدۀ شاگردان و معلمان این مکتب شمرده می‌شود.

او افزود:

"در روز گرم و آفتاب اولاد مردم در زیر آفتاب درس می‏خوانند و اگر روز باران باشد ما شاگردان را رخصت می‏کنیم و اگر باران کم باشد، در بیخ دیوارها درس می خوانند و اگر زیاد باشد مکتب را رخصت می‎کنیم و با بسیار مشکلات سردچار هستیم."

اما مسئولان ریاست معارف بدخشان، از رشد و انکشاف پایدار سیستم معارف به تناسب سال‌های گذشته در این ولایت حرف زده می‌گویند که در طی چند سال اخیر تعمیرجدید مکاتب در این ولایت اعمار گردیده و تلاش برای اعمار مکاتب جدید جریان دارد.

بدخشان

روح الله محقق رئیس معارف بدخشان در این خصوص به رادیوآزادی چنین گفت:

"در مجموع در سطح ولایت بدخشان ۶۵۸ باب مکتب فعال موجود هستند که از این میان ۳۹۰ باب آن دارای تعمیر اساسی و استندرد است، اما ۲۶۸ باب دیگر آن‏‌ها بدون تعمیر اند و شاگردان در فضای باز درس می‌خوانند."

از جانبِ دیگر باشنده‎گان بدخشان، از مسئولان معارف این ولایت می‌خواهند تا در قسمت اعمار مکاتب فاقد ساختمان تلاش به خرچ دهند، تا فرزندان آنان بدون نگرانی مکان مناسب به درس و تعلیم شان ادامه بدهند.

اما رئیس معارف این ولایت می‌گوید که تلاش‌ها برای اعمار مکاتب فاقد تعمیر به کمک بودجه انکشافی وزارت معارف، کشورهای کمک کنند و موسسات همکار جریان دارد و با گذشته هرسال دامنه این چالش در حالِ از بین رفتن است.

گزراش: اجمل آرین-بدخشان