لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۵ سرطان ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۵۴

یافته‌های تازه در مورد فساد گسترده در وزارت معارف


کمیته مستقل مشترک نظارت و ارزیابی مبارزه با فساد اداری از موجودیت فساد گسترده در وزارت معارف افغانستان ابراز نگرانی می‎کند.

فساد در روند استخدام معلمان، فروش کتب درسی در بازار، مشکلات در توزیع معاشات معلمان در ولایات و موجودیت فساد در برنامه سواد حیاتی از موارد جدی فساد در وزارت معارف افغانستان خوانده می‎شود.

مسئولان این کمیته روز پنجشنبه هنگام ارائه گزارش تازه ارزیابی آسیب پذیری‎های فساد اداری در وزارت معارف گفتند، بررسی‎های آنان نشان می‎دهد که از سال‎های گذشته تا کنون فساد در وزارت معارف وجود داشته و از آن جلوگیری صورت نگرفته‎است.

این کمیته روز پنجشنبه هنگام ارائه گزارش تازه ارزیابی آسیب پذیری‎های فساد اداری در وزارت معارف با ابراز این مطلب گفتند که موجودیت فساد گسترده در وزارت معارف نگران کننده‌است.

جاوید نورانی یکی از کمیشنران این کمیته گفت، وزارت معارف باید به همکاری سکتورهای مربوط در بخش جلوگیری از فساد اداری اقدامات جدی کند.

نورانی: در برنامه‎های آموزشی استادان جدید در دارالمعلمین‎ها فساد وجود دارد.
نورانی: در برنامه‎های آموزشی استادان جدید در دارالمعلمین‎ها فساد وجود دارد.

او افزود:

"مسئله مهم اینست که در برنامه‎های آموزشی استادان جدید در دارالمعلمین‎ها فساد وجود دارد و مسئله بعدی تفتیش مکاتب است که نتیجه خوب نداده و افراد مسئول بخاطر موجودیت فساد به گونه درست کار نکرده‎اند این مشکل هم دیده شده‎است."

آقای نورانی می‎گوید این ارزیابی حدود یکسال قبل بنابر خواست وزارت معارف در کابل و ۹ ولایت دیگر مانند بدخشان، بلخ، فاریاب، غزنی، هرات، خوست، بامیان، پنجشیر، ننگرهار و ۱۳۸ مکتب انجام شده‎است.

به گفته آقای نورانی، در این ارزیابی ۵۴۲ مصاحبه با پنج کتگوری از جمله کارمندان و مقامات وزارت معارف، کارمندان ولایتی معارف، نهادهای آموزشی، با معلمین و والدین متعلمین و تمویل کننده‎گان صورت گرفته‎است.

ایجاد یک اداره مستقل نظارت بر کیفیت معارف، ایجاد یک اداره مستقل برای استخدام معلمان، کاهش تشکیلات و ساختار وزارت معارف، کاهش نصاب درسی در مجموع، اجرای هرچه بیشتر قوانین و فرستادن قضایای فساد اداری به لوی سارنوالی از جمله پیشنهادات این کمیته به وزارت معارف می‎باشد.

پیش از این نیز گزارش‎های از موجودیت فساد اداری بخصوص معلمین، متعلمین و مکاتب خیالی در وزارت معارف به نشر رسیده‎اند.

از سوی هم اسدالله حنیف بلخی سرپرست وزارت معارف که در این نشست حضور داشت وجود فساد در این وزارت را پذیرفت اما گفت که تلاش‎ها بخاطر جلوگیری از این پدیده جریان دارد.

اسدالله حنیف بلخی
اسدالله حنیف بلخی

وی افزود:

"ما با این سفارشات که صورت گرفته همکار هستیم قابلیت تطبیق را دارد اما بعضی از سفارشات در شرایط کنونی افغانستان عملی نمی‎شود مثلا یکی از سفارشات که آن‎جا گفته شده تفویض صلاحیت استخدام معلمین به نهادهای اجتماعی یا جامعه مدنی محل که مکتب وجود دارد این مسئله هنوز در شرایط کنونی قابل تطبیق و عملی نیست."

آقای بلخی همچنان گفت از سال ۱۳۹۰ خورشیدی تا کنون حدود ۲۵۰ دوسیه مربوط به فساد اداری از سوی این وزارت به لوی سارنوالی فرستاده شده‎است که تا کون ۳۰ دوسیه آن سوی این اداره بررسی شده‎است.

اما مسئولان کمیته مستقل مشترک نظارت و ارزیابی مبارزه علیه فساد اداری می‎گویند، روند مبارزه با فساد اداری از سوی این کمیته بگونه جدی و همه جانبه نظارت خواهد شد.

فرشته ندا

XS
SM
MD
LG