هشدار اردن به امریکا در مورد به رسمیت شناختن بیت‌المقدس به‌حیث پایتخت اسرائیل!

اردن هشدار داد که اگر به رئیس جمهور امریکا در مورد به رسمیت شناختن شهر بیت‌المقدس به‌حیث پایتخت اسرائیل تصمیم بگیرد "پیآمدهای وخیم" در قبال خواهد داشت.

رسانه‎های اردن می‎گویند، اگر دونالد ترمپ در مورد به رسمیت شناختن شهر بیت‌المقدس به‌حیث پایتخت اسرائیل تصمیم بگیرد، این حرکت "پیامدهای وخیم" در قبال خواهد داشت.

آژانس خبری رسمی پترا (Petra) می‎گوید، ایمان صفادی (Ayman Safadi) وزیر خارجه اردن از طریق تیلیفون روز یکشنبه به رکس تیلرسن وزیر خارجه امریکا گفته‎است:

"لازم است تا موقف تاریخی و حقوقی بیت‌المقدس حفظ شده، از هر نوع تصمیم در زمینه تغییر این موقف خودداری شود."

مسجدالاقصی

این در حالیست که جرد کوشنر (Jared Kushner) داماد و فرستاده خاص صلح دونالد ترمپ برای شرق میانه روز یکشنبه گفت، رئیس جمهور ترمپ به تصمیم به رسمیت شناختن شهر بیت‌المقدس به‌حیث پایتخت اسرائیل خیلی نزدیک شده‎است.

رهبران فلسطین به‌طور شدید بر ضد همچو تصمیم تبلیغ می‎کنند.

احمد عبدالغیط (Ahmed Abul Gheit) رئیس سازمان عرب لیگ یا اتحاد عرب گفته‎است، تصمیم به رسمیت شناختن بیت‌المقدس به‌حیث پایتخت اسرائیل امیدواری به صلح را از بین برده، افراطیت و خشونت‎ها را افزایش خواهد داد.

به نوشته آژانس خبری رسمی پترا، عربستان سعودی نیز در مورد عواقبت وخیم تصمیم به رسمیت شناختن بیت‌المقدس به‌حیث پایتخت اسرائیل هشدار داده گفته‎است، این شهر نه‌تنها برای اردن، بلکه برای فلسطینی‎ها و در سرتاسر جهان عرب و اسلام از موقف خاص مذهبی و تاریخی برخوردار است.

ایمان صفادی

ایمان صفادی (Ayman Safadi) وزیر خارجه اردن گفته‎است، همچو حرکت تلاش‎های امریکا را در مورد زنده ساختن مذاکرات صلح بین اسرائیل و فلسطین صدمه خواهد زد و از این‎که می‎تواند، این منطقه را به سوی تنش‎های بیشتر بکشاند، هشدار داده‎است.

عربستان سعودی خواستار اجلاس فوق‌العاده سازمان‎های عرب لیگ و کنفرانس کشورهای اسلامی شده‎است تا در مورد شیوه برخورد با هر نوع حرکت امریکا در زمینه به رسمیت شناختن بیت‌المقدس به‌حیث پایتخت اسرائیل بحث شود.

قرار است امروز دونالد ترمپ در مورد این‎که آیا سفارت امریکا به شهر بیت‌المقدس انتقال کند، یا خیر؟ تصمیم بگیرد.

وی باید انصراف حقوقی را امضا کند که انتقال سفارت این کشور را از تل‌ابیب به شهر بیت‌المقدس برای شش ماه دیگر به تعویق می‎اندازد، کاری که رؤسای جمهور امریکا با مطالعه وضعیت، از سال ۱۹۹۵ میلادی تا اکنون انجام داده‎اند.

انتظار می‎رود، دونالد ترمپ با عدم رغبت این کار را برای بار دوم انجام دهد.