حزب جمعیت: اعلام ارگ یک جانبه است، عطا محمد نور کرسی بلخ را ترک نمی‌کند

یک روز بعد از آن‌که ارگ ریاست جمهوری از منظور شدن استعفای عطا محمد نور خبر داد، جمعیت اسلامی که آقای نور رئیس اجرائیوی آن است می‌گوید، اعلام ارگ در این باره یک‌جانبه صورت گرفته‌است.

ذبیح‌الله فطرت معاون سخنگوی این حزب روز سه شنبه به رادیو آزادی گفت، رئیس جمعیت اسلامی از یک سفر خارجی امروز سه‌شنبه «۲۸ قوس ۱۳۹۶» به کابل می‎آید و تصمیم رهبری این جمعیت امروز در این باره اعلام خواهد شد.

به‌گفته وی، عطا محمد نور بر اساس اعلام تازۀ ارگ کرسی ولایت بلخ را ترک نخواهد کرد.

وی افزود:

"طبعاً که کرسی را ترک نمی‌کند، به دلیل این‌که اقدام یک‌جانبه صورت گرفته و حکومت یک حکومت توافقی است و بر اساس توافق باید پیش از پیش اقدام صورت می‌گرفت، که متأسفانه این اقدام یک جانبه است و ما آن را قبول نمی‌کنیم."

روز گذشته ریاست جمهوری افغانستان اعلام کرد که محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان استعفای والی بلخ را منظور کرده و انجنیر محمد داوود را منحیث والی جدید بلخ معرفی کرده‌است.

بر اساس گفته‌های معاون سخنگوی رئیس جمهور، عطا محمد نور چندی پیش استعفایش را به رئیس جمهور سپرده بود.

اما عطا محمد نور که صحبت‌های اخیرش در برخی رسانه‌های محلی بلخ و صفحات اجتماعی نشر شده گفته‌است که وی چندین ماه پیش در جریان مذاکرات با ارگ استعفایش را به رئیس جمهور ارائه کرده بود.

عطا محمد نور بر اساس اعلام تازه ارگ کرسی ولایت بلخ را ترک نخواهد کرد.

به‌گفته آقای نور، این استعفا مشروط به این بود تا دو طرف خواست‌های همدیگر را در جریان مذاکرات قبول کنند.

نور گفته‎است که حالا این استعفا منتفی است و منظوری آن مورد قبول او نمی‌باشد.

دفتر مطبوعاتی ریاست جمهوری افغانستان می‌گوید، ارگ روی موقف حزب جمعیت اسلامی در ارتباط به تغییرات اخیر در رهبری ولایت بلخ غور می‌کند و پس از آن در این ارتباط عکس‌العمل خود را به نشر می‌رساند.

شاه‌حسین مرتضوی سرپرست دفتر سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان شام دیروز دوشنبه «۲۷قوس۱۳۹۶»به رادیو آزادی همچنان گفت، رئیس جمهور عطا محمد نور را از سمت‌اش برکنار نکرده، بلکه او خود از مقامش استعفا داده‌است.

اما برخی کارشناسان حقوقی موقف‌گیری عطا محمد نور در برابر اعلان اخیر ریاست جمهوری را نوع از بغاوت‌گری در برابر حکومت مرکزی می‌خوانند.

کبیر رنجبر آگاه مسایل سیاسی

کبیر رنجبر یکی از این کارشناسان روز سه‌شنبه به رادیو آزادی گفت:

"این‌جا حکومت به مردم افغانستان و تمام دنیا امتحان می‌دهد که می‌تواند بغاوت را سرکوب کند یا نه؟ در غیر آن حیثیت و آبروی دولت از بین می‌رود، چطور می‌توانند این را مطرح کنند که کرسی ولایت را ترک نمی‌کنم، این یک بغاوت است."

از سوی دیگر عرفان‌الله عرفان نائب منشی ولسی جرگه افغانستان از دو طرف می‎خواهد تا تنش‌های به میان آمده را با گفت‌وگو حل کنند و نگذارند تا دامنه این تنش‌ها گسترش یابد.

وی همچنان می‌گوید، تغییر و تبدیلی و نیز استعفا یک امر عادی است و دو طرف باید به اختلاف به میان آمده از راه مسالمت‌آمیز نقطه پایان بگذارند.

گزارش: نصرت پارسا