منابع حکومتی: والی جدید بلخ به زودی معرفی خواهد شد

برخی منابع معتبر حکومت افغانستان ادامه کار عطا محمد نور به عنوان والی بلخ را غیر قانونی خوانده می‎گویند، به زودی انجنیر محمد داوود به عنوان والی جدید بلخ معرفی خواهد شد.

پس از آن‎که عطا محمد نور به دنبال منظوری استعفایش از سوی رئیس جمهور، روز شنبه هفته جاری در حضور برخی رسانه‎ها به دفتر کارش رفت، یک منبع معتبر حکومت افغانستان روز دو شنبه به رادیو آزادی گفت، اجرات عطا محمد نور به عنوان والی بلخ غیر قانونی است.

حد اقل دو منبع حکومتی که به دلیل حساس بودن موضوع نمی‎خواهند از آنان نام گرفته شود روز دو شنبه به رادیو آزادی تائید کردند که عطا محمد نور والی مستعفی است و انجنیر محمد داوود به عنوان والی جدید بلخ به زودی کارش را آغاز خواهد کرد.

در همین حال انجنیر محمد داوود والی جدید تعین شده برای بلخ که روز دو شنبه با رادیو آزادی صحبت می‎کرد گفت، اختلاف به میان آمده میان جمعیت اسلامی و حکومت در حال حل شدن اند.

شهر مزارشریف

داوود می‎گوید، حکومت در تصمیم خود برای معرفی او به عنوان والی بلخ قاطع است.

او افزود:

"تصمیم حکومت مرکزی بسیار قاطع است، خصوصا تصامیم رئیس جمهور و رئیس اجرائیه در این باره، استاد عطا محمد نور رئیس اجرایوی جمعیت اسلامی هستند و در مسایل حزبی و تنظیمی از اوامر شان سرکشی نمیکنیم اما در مسایل حکومتی با ایشان مشوره میداشته باشیم و از تجارب شان استفاده می‎کنیم و ارتباطات حکومت محلی را با حکومت مرکزی انشاالله مستحکم می‎سازیم."

هرچند جمعیت اسلامی منظوری استعفای عطا محمد نور از ولایت بلخ را قابل قبول نمی‎داند اما رئیس اجرائیه پیش از این گفته‎است، او و رهبری جمعیت پیش از این با منظوری این استعفا موافقت کرده بودند.

اداره مستقل ارگان‎های محلی هم هفته پیش گفته بود که عطا محمد نور والی مستعفی است و معرفی انجنیر محمد داوود به عنوان والی بلخ حتمی است.

عطا محمد نور روز شنبه هفته جاری در حضور شماری از رسانه‎ها به دفتر کارش رفت و اعلان کرد که تا زمان موافقت جمعیت اسلامی و حکومت او به عنوان والی رسمی بلخ کار خواهد کرد.

رئیس جمهور غنی با عطا محمد نور در بلخ

آقای نور گفته‎است اگر جمعیت و حکومت به توافق نرسند، او تا اخیر عمر حکومت وحدت ملی به کارش در بلخ ادامه خواهد داد.

در همین حال برخی کارشناسان حقوقی می‎گویند، ادامه کار عطا محمد نور به عنوان والی بلخ مشکل قانونی دارد.

سبحان مصباح معاون اتحادیه حقوق دانان افغانستان در این باره می‎گوید:

"از دیدگاه حقوقی ادامه کار والی صاحب (عطا محمد نور) مشکل قانونی دارد به خاطر که صلاحیت رئیس جمهور در این باره واضح است، مشکل این‎ها مشکل سیاسی است و این مربوط می‎شود به رئیس جمهور که چطور می‎تواند این مشکل سیاسی را از بین می‎برد."

اما باور جمعیت اسلامی این است که حکومت فعلی بر اساس توافقنامه سیاسی به وجود آمده و به اساس آن هیچ کس صلاحیت برکناری عطا محمد نور را ندارد.

در عین حال معاون اتحادیه حقوق دانان افغانستان می‎گوید، رئیس جمهور صلاحیت عزل، نصب و منظوری استعفای مامورین حکومتی را دارد.

گزارش: نصرت پارسا