ترکمنستان برق وارداتی‌اش به افغانستان را قطع کرده‎است

حکومت ترکمنستان برق وارداتی اش به افغانستان را قطع کرده‎است.

با ختم زمان قرارداد برق میان افغانستان و ترکمنستان حکومت ترکمنستان بر افزایش صد درصدی قیمت برق به افغانستان تاکید دارد.

مسئولین در اداره هرات برشنا می‎گویند حکومت ترکمنستان خواهان افزایش صد درصدی قیمت برق ترکمنستان به افغانستان شده اما این موضوع مورد پذیرش حکومت افغانستان قرار نگرفته‎است.

وحید احمد کامرانی رئیس اداره هرات برشنا در یک کنفرانس مطبوعاتی در هرات می‎گوید جانب افغانستان از یک ماه به این طرف مذاکراتی را بخاطر تمدید قرارداد برق با ترکمنستان آغاز کرده‎اند اما جانب ترکمنستان بر افزایش قیمت برق تاکید دارد.

باشنده‎گان هرات حکومت افغانستان را در این مورد به بی پروایی متهم می‌کنند.

یکشنبه شب برق وارداتی ترکمنستان در برخی از ولایات افغانستان از جمله هرات قطع شده و این موضوع باعث نگرانی شدید مردم در سرمای سرد زمستان شده‎است.

باشنده‎گان هرات در غرب افغانستان حکومت افغانستان را در این مورد به بی پروایی متهم کرده می‎گویند که نبود برق مشکلات زنده‎گی شان در شب و روزهای زمستان را چند برابر می‎سازد.

اکنون نیمی از باشنده‎گان ولایت هرات در بی برقی کامل به سر می‎برند اما رئیس اداره هرات برشنا تاکید می‎کند که تلاش خواهند کرد تا با استفاده از برق وارداتی ایران خلای قطع برق وارداتی ترکمنستان را تا حدی برطرف سازد.

ولایت هرات در غرب افغانستان از برق وارداتی کشورهای ایران و ترکمنستان که با این ولایت هم سرحد اند استفاده می‎کند.

حالا باشنده‎گان هرات نگران اند که ایران با استفاده از این وضعیت کوشش خواهند کرد تا قیمت برق را افزایش دهد و فشارها بالای حکومت افغانستان و مردم این کشور را بیشتر سازد.

تا اواخر ماه جاری خورشیدی قرار داد برق با ایران نیز به پایان می‎رسد.

این نگرانی در حالی مطرح می‎شود که تا اواخر ماه جاری خورشیدی قرار داد برق با ایران نیز به پایان می‎رسد.

وحید احمد کامرانی رئیس اداره هرات برشنا می‎گوید آنان در نظر دارند تا این قرارداد را با کاهش قیمت برق با ایران تمدید کنند.

در حال حاضر هرات نزدیک به دوصد میگاوات برق وارداتی از کشورهای ایران و ترکمنستان دارد.

اما رئیس هرات برشنا می‎گوید سروی‎های آنان نشان می‎دهد که این ولایت نیاز به ۳۰۰ میگاوات برق دارد.

با این حال باشنده‎گان هرات می‎گویند تا زمانی‎که حکومت افغانستان روی تولیدات برق داخلی تمرکز نکند این مشکلات همچنان بر جا خواهد ماند.

گزارش: شاه پور صابر-هرات