واشنگتن شاید امروز "پنجشنبه" فشارهای شدید بالای پاکستان وارد کند

به نظر می‎رسد که واشنگتن ظرف ۲۴ ساعت اقدامات مشخص را علیه پاکستان انجام خواهد داد.

زلمی خلیلزاد سفیر سابق امریکا در افغانستان، سازمان ملل‌متحد و عراق می‎گوید، فشارهای شدید بالای پاکستان وارد خواهند شد.

آقای خلیلزاده دیشب در صحبت با رادیو آزادی گفت، در واشنگتن بحث‎ها ادامه دارد که کدام نظامیان پاکستانی شامل لیست سیاه شوند و کدام مخالفان حکومت پاکستان در داخل این کشور تقویت شوند.

خلیلزاد باور دارد که آنعده از چهره‎های اردو و "آی اس آی" پاکستان که بر ضد افغانستان کار می‎کنند، شامل لیست سیاه خواهند شد.

خلیلزاد

آقای خلیلزاد در صحبت با رادیو آزادی افزود که نه خود این افراد و نه اعضای خانواده‎های شان به امریکا مسافرت کرده خواهند توانست.

به باور او، اگر این افراد در بانک‎های امریکا پول داشته باشند، پول‎های شان منجمد خواهد شد.

زلمی خلیلزاده می‎گوید، از داخل پاکستان نیز بالای حکومت اسلام‌آباد فشار وارد خواهد شد.

او افزود:

"بحث اینست که مردم ملکی چطور تشویق شوند و کسانی دیگر در پاکستان نه‌تنها پنجابی‎ها، بلکه ملت‌گراهای پشتون و بلوچ و دیگران که مخالفت سیاست فعلی هستند تقویت شوند تا بی‌ایستند و بالای پاکستان فشار بیآورند."

قصر سفید از پاکستان خواسته‎است که برای مبارزه علیه تروریزم کار بیشتر انجام بدهد و گفته‎است که اقدامات مشخص را برای فشار وارد کردن بالای پاکستان اعلام خواهد کرد.

سارا سندرز، سخنگوی قصر سفید در دوم جنوری گفت:

"ما می‎دانیم که آن‎ها [مقام‎های پاکستانی] کارهای بیشتر را برای نابودی تروریزم انجام داده می‎توانند و از آن‎ها می‎خواهیم تا این کار را انجام بدهند."

خانم سندرز افزود که اقدامات بیشتر ظرف ۴۸ ساعت اعلام خواهد شد.

زلمی خلیلزاد، یک عضو برجسته حزب جمهوری‎خواه امریکا با اشاره به این موضع‌گیری قصر سفید می‎گوید که پاکستان از فهرست متحدین ناتو هم حذف خواهد شد.

به‌گفته او، امریکا تمامی کمک‎های نظامی‌اش با پاکستان را قطع خواهد کرد.

آقای خلیلزاد می‎گوید، متوقف ساختن پرداخت پول از سوی واشنگتن به پاکستان در بدل انتقال اموال نیز بخشی از اقدامات خواهد بود.

او می‎افزاید، فشار اقتصادی از سوی دیگر کشورها و سازمان‎ها نیز بالای پاکستان متصور است.

Your browser doesn’t support HTML5

مصاحبه با خلیلزاد

او افزود:

"بحث اینست که چی مقدار فشار اقتصادی نه‌تنها از سوی امریکا، بلکه از سوی بانک جهانی، آی ام اف، کشورهای مانند عربستان سعودی که روابط نزدیک با امریکا دارند و کشورهای دوست امریکا در آسیا و اروپا زیاد شود."

خلیلزاد افزود در واشنگتن بحث‎ها در مورد اقدامات علیه پاکستان ادامه دارد تا تصمیم گرفته شود که نخست چی گام برداشته شود.

نیکی هیلی، سفیر امریکا در سازمان ملل‌متحد به روز سه شنبه اعلام کرد تا زمانی که حکومت پاکستان پناهگاه‎های تروریستانی را که نظامیان امریکایی علیه آن‎ها در جنگ افغانستان می‎رزمند در خاک پاکستان از بین نبرد، کمک ۲۵۵ میلیون دالری امریکا را دریافت نخواهد کرد.

هیلی این سخن را پس از آن گفت که ترمپ در اولین پیامش از طریق تویتر در سال نو پاکستان را به پناه دادن به تروریستان متهم کرد و آن کشور را دروغگو و فریب‌کار خواند.

مقام‎های ملکی و نظامی پاکستان این اقدام ترمپ را تقبیح کرده‎اند.

نواز شریف

نواز شریف صدراعظم پیشین پاکستان که به دست داشتن در فساد اداری متهم است از صدراعظم کنونی آن کشور خواست که راه حل را جستجو کند.

او گفت:

"من از صدراعظم شاهد خاقان عباسی می‎خواهم تا استراتژی را ترتیب کند که اتکای ما بالای کمک امریکا را پایان بخشد و آن‎ها به این شیوه بالای حیثیت ما حمله نکنند."

شریف افزود زمانی که صدراعظم بود پالیسی امنیتی را پیشکش کرده بود، اما رویش غور نشد و حالا با وصف قربانی‎های نیروهای امنیتی پاکستان، جهان حرف پاکستان را نمی‎شنود.

رئیس جمهور ترمپ در پیام تویتر سال نو همچنان نوشته‎است که امریکا در ۱۵ سال گذشته ۳۳ میلیارد دالر به پاکستان کمک کرده، اما از سوی اسلام‌آباد جز فریب و دروغ چیزی دیگر بدست نیاورده‎است.