سفارت افغانستان در پاکستان: مهاجرین افغان باید برای برگشت آماده‎گی لازم بگیرند

وزارت امور مهاجرین و عودت کننده‎گان افغانستان می‎گوید، آماده‎گی‎ها را بخاطر برگشت احتمالی مهاجرین افغان از پاکستان روی دست گرفته‎است.

از سوی دیگر سفارت افغانستان در اسلام آباد از ادامه گفت و گوها با مقام‎های پاکستانی روی مهلت تعیین شده برای مهاجرین افغان خبر می‎دهد، اما در عین حال معاون این سفارت به مهاجرین افغان می‎گوید که در صورت تغییر نکردن تصمیم پاکستان آماده بازگشت به کشور شان باشند.

سفارت افغانستان در اسلام آباد می‎گوید، مهاجرین افغان باید برای برگشت به افغانستان آماده‎گی‎های لازم را بیگیرند.

زردشت شمس معاون سفارت افغانستان در اسلام آباد با ابراز این مطلب گفت که سفارت از چند روز بدینسو تلاش هایش را آغاز کرده تا پاکستان بر اساس توافق قبلی تا ختم سال جاری میلادی اجازه بود و باش را به مهاجرین افغان بدهد.

مهاجرین افغان در پاکستان

او گفت:

"ضرب الاجل را که کابینه پاکستان تعیین کرده نه عملی است و نه منطقی، بحث ما همین است که کمی باید منطقی فکر کنند و در همین زمینه ملاقات‎ها با مقام‎های پاکستانی صورت گرفته‎است و در روزهای آینده نیز ادامه خواهد داشت. امیدوار استیم که این ملاقات‎ها نتیجه بدهد."

معیاد اعتبار اسناد قانونی اقامت مهاجرین افغان در پاکستان بتاریخ ۳۱م دسمبر سال ۲۰۱۷ میلادی خاتمه یافت و حکومت پاکستان تصمیم گرفت که این اسناد تا آخر ماه جنوری ۲۰۱۸ میلادی یعنی تنها به مدت یکماه مدار اعتبار باشد.

کابینه پاکستان در پنجم جنوری فیصله کرد که مهاجرین پس از ختم ماه جنوری دوباره به کشورشان بازگشت کنند.

قیصر آفریدی یکی از سخنگویان اداره UNHCR در اسلام آباد به رادیو آزادی گفت که گفت و گوهای مقام‎های پاکستانی روی اخراج مهاجرین افغان از این کشور ادامه دارد و فیصله نهایی تا کنون صورت نگرفته‎است.

وی افزود:

"کابینه پاکستان به وزارت امور مهاجرین و سرحدات کشورش گفته‎است که یک طرح جامع را در مورد مهاجرین افغان تا ختم ماه جاری میلادی ارائه کند و بر اساس همین طرح، کابینه فیصله نهایی اش را در مورد مهاجرین افغان اعلام خواهد کرد."

سفارت افغانستان در اسلام آباد می‎گوید سرنوشت در مورد اقامت مهاجرین افغان در پاکستان نا معلوم است اما بر اساس شرایط فعلی ممکن نیست که حدود یک میلیون چهارصد هزار مهاجر ثبت و راجستر شده و حدود هفتصد هزار مهاجر که گفته می‎شود بدون داشتن مدرک قانونی در پاکستان زنده‎گی می‎کنند در ۲۰ روز باقی ماه جاری به افغانستان برگردند.

مهاجرین افغان

در همین حال حفیظ احمد میاخیل مسئول مطبوعاتی وزارت امور مهاجرین و عودت کننده‎گان افغانستان در صحبت با رادیو آزادی از برگزاری یک اجلاس عاجل با ادارات کمک رسان و بحث روی چگونگی رسیده‎گی به مهاجرین در صورت بازگشت احتمالی شان از پاکستان خبر داد.

او بیشتر گفت:

"روی آماده‎گی‎ها هم کار می‎کنیم و نهادهای داخلی و خارجی نیز با ما همکاری می‎کنند تا آماده‎گی خود را در صورت بازگشت احتمالی مهاجرین افغان داشته باشیم اما باز هم اولویت ما گفت و گوها است تا پاکستان در مورد تصمیم اخیرش که به مهاجرین افغان یک ماه مهلت داده تجدید نظر کند."

اداره UNHCR هر سال به آنعده از مهاجرین افغانی‎که بگونه داوطلبانه از پاکستان به افغانستان بر می‎گردند، کمک نقدی می‎کند اما این روند در فصل زمستان متوقف می‎باشد. در حال حاضر نیز روند بازگشت داوطلبانه مهاجرین افغان از سوی این اداره متوقف است و در صورتی‎که حکومت پاکستان مهاجرین افغان را تا پایان ماه جاری میلادی وادار به بازگشت به افغانستان کند روشن نیست که مهاجرین از کمک‎های نقدی سازمان ملل متحد بهره مند خواهند شد یا خیر؟