لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۲:۱۵

مسلمیار: موقف‌ حکومت در قبال کشته شدن افغان‌ها در جنگ سوریه رنج‌آور است


عکس ها از افغان‌های مهاجر که از سوی ایران به جنگ سوریه اعزام و در آنجا کشته شده‌اند
عکس ها از افغان‌های مهاجر که از سوی ایران به جنگ سوریه اعزام و در آنجا کشته شده‌اند

یک روز پس از موقف‌گیری حکومت افغانستان در باره نشر گزارش‌ها مبنی بر کشته و زخمی شدن حدود ۱۰ هزار افغان در جنگ سوریه، رئیس مشرانو جرگه این‌کشور در صحبت با رادیو آزادی گفت، موقف حکومت برای آنان رنج‌آور است.

فضل هادی مسلمیار که روز دوشنبه «۱۸جدی۱۳۹۶» با رادیو آزادی صحبت می‌کرد هم‌چنان گفت، افغانستان باید نسبت به اشتراک و کشته شدن افغان‌ها در جنگ سوریه به شورای امنیت سازمان ملل‌متحد و کشور‌های متحد افغانستان، از ایران شکایت کند.

فضل هادی مسلمیار رئیس مشرانو جرگه
فضل هادی مسلمیار رئیس مشرانو جرگه

وی افزود:

"موقف‌گیری ضعیف حکومت مورد قناعت ما نیست، ما فردا در نشست عمومی مشرانو جرگه هم در برابر ایران و هم در برابر موضع‌گیری افغانستان نظریات سناتوران را جمع‌بندی می‌کنیم. در حال حاضر همین‌ قدر می‌گویم که حکومت با موقف‌گیری دیروز خود شانه خالی نکند و به‌گونه عاجل شکایت خود را به شورای امنیت سازمان ملل‌متحد و دوست‌های که با ما روابط استراتژیک دارند درج کند و همکاری آنان را بخواهد، در ضمن به ایران اخطاریه‌های شدید داده شود چون حکومت برای حفاظت شهروندان خود در هر نقطه دنیا که باشند، مسئولیت دارد و باید مسئولیت‌های خود را ادا کند."

دو روز پیش زهیر مجاهد مسئول فرهنگی لشکر فاطمیون ایران به یکی از رسانه‌ها گفته‌است که تا حال بیش از ۲۰۰۰ افغان در جنگ سوریه کشته شده و هم‌چنان ۸۰۰۰ تن دیگر ‌شان زخم برداشته‌اند.

شاه‌حسین مرتضوی سرپرست دفتر سخنگوی رئیس جمهور افغانستان به دنبال نشر این گزارش به رسانه‌ها گفت، حکومت افغانستان مخالفت خود را با هر نو جنگ نیابتی در افغانستان بارها اعلام کرده و همین‌گونه مخالفت خود را با جنگ نیابتی در کشورهای دیگر هم به صراحت اعلام می‌کند.

به‌گفته وی نباید خون فرزندان این‌کشور برای اهداف بیگانه‌گان در کشورهای دیگر ریخته شود.

ریاست اجرائیه نیز می‌گوید، حکومت افغانستان استفاده سیاسی و نظامی از مهاجرین افغان در ایران را مردود می‌داند.

افغانستان نسبت به اشتراک و کشته شدن افغان‌ها در جنگ سوریه به شورای امنیت سازمان ملل‌متحد از ایران شکایت کند.

به‌گفته جاوید فیصل معاون سخنگوی این نهاد، حکومت افغانستان این موضوع را از طریق مجرا‌های دیپلوماتیک دنبال می‌کند.

استخدام افغان‌ها برای اشتراک در جنگ سوریه پیش از این هم در رسانه‌های داخلی و خارجی مورد بحث بوده‌است.

هرچند حکومت افغانستان پیشتر از این بار‌ها گفته‌است که چگونگی اشتراک افغان‌ها در جنگ سوریه را بررسی می‌کند، اما پیش از این محمد محقق معاون دوم ریاست اجرائیه در سفری به تهران از پیروزی جنگجویان لشکر فاطمیون و برخی کشور‌های که افغانستان نیز شامل آن است در برابر گروه داعش در سوریه و عراق ستایش و سپاس‌گزاری کرده بود.

اظهارات محقق پس از آن با واکنش‌های تند به همراه شد و ارگ ریاست جمهوری افغانستان گفت که این اظهارات در روشنایی قانون بررسی خواهد شد، اما نتیجه این بررسی‌ها تا حال با رسانه‌ها شریک نشده‌است.

در همین حال برخی کارشناسان حقوقی و سیاسی می‌گویند، حکومت افغانستان باید در کنار تلاش‌های دیپلوماتیک، منابع و افرادی را که در داخل کشور برای لشکر فاطمیون ایران سربازگیری می‌کنند، تحت تعقیب قرار دهد.

نصرالله ستانکزی کارشناس مسایل سیاسی
نصرالله ستانکزی کارشناس مسایل سیاسی

نصرالله ستانکزی یکی از این کارشناسان روز دوشنبه به رادیو آزادی گفت:

"باور من این است که مقام‌های جمهوری اسلامی ایران از مهاجرین افغان سربازگیری می‌کنند و از مجبوریت و احساسات مذهبی‌شان سوء استفاده می‌کنند. به این ترتیب باید دولت افغانستان از طریق مجرا‌های دیپلوماتیک خود این مسئله را تعقیب کند و اگر منابع در افغانستان موجود باشند که چنین سربازگیری را می‌کنند آنان را تحت تعقیب قرار دهد و به مراجع عدلی و قضایی و کشفی هدایت صادر کند که چنین اشخاص را زیر تعقیب عدلی و قضایی قرار دهد."

به‌گفته آقای ستانکزی، از نظر حقوقی دولت افغانستان مکلف است تا از حقوق اتباع‌اش در بیرون از کشور حمایت کند.

فضل هادی مسلمیار رئیس مشرانو جرگه افغانستان نیز می‌گوید، ایران در کنار این‌که با طالبان همکاری می‌کند از احساسات مذهبی افغان‌ها استفاده کرده و آنان را برای اشتراک در جنگ سوریه تشویق می‌کند.

گزارش: نصرت پارسا

XS
SM
MD
LG