رئیس جمهور غنی: در تمام جهان اسلام فتوا تنها به یک کشور محدود نمی‌شود

رئیس جمهور افغانستان می‌گوید، در تمام جهان اسلام فتوا تنها به یک کشور محدود نمی‌شود.

یک روز بعد از آن که علمای پاکستان حمله‌های انتحاری را ناروا خواندند، رئیس جمهور افغانستان می‌گوید، اصول اسلامی در تمام کشورها قابل تطبیق است.

محمد اشرف غنی که روز چهار شنبه «۲۷ جدی ۱۳۹۶» در یک نشست مشورتی در باره صلح صحبت می‌کرد گفت، انجام حمله انتحاری در اسلام گناه کبیره است و فتوای علمای پاکستان اول باید در افغانستان عملی شود.

اشرف غنی

او افزود:

"شما علما بگویید اصول اسلامی در تمام جهان قابل عملی شدن است یا تنها در یک کشور؟ اگر در تمام جهان اسلامی قابل عملی شدن است باید این فتوا اول در افغانستان تطبیق شود. شما از علما بپرسید که آیا تعبیر فتوا تنها به یک کشور محدود می‌شود؟ این خو سوسیالیزم نیست که ستالین آن را به یک مملکت محدود کرد، اسلام جهانی است و تمام جهان را در بر می‌گیرد."

این در حالی است که روز گذشته حدود دو هزار تن از علمای دینی در پاکستان در یک نشست انجام حمله‌های انتحاری را در آن کشور ناروا خواندند.

ممنون حسین رئیس جمهور پاکستان در کنار استقبال از این فتوا ابراز امیدواری کرده که این تصمیم برای از بین بردن تهدید تروریزم، مفید تمام شود.

هرچند پیش از این هم برخی عالمان دینی در پاکستان انجام حمله‌های انتحاری در کشور شان را ناروا خوانده‌اند، اما این اولین باری است که به این تعداد علمای دینی پاکستان چنین فتوا صادر می‌کنند.

علمای پاکستان در حالی بر ضد حمله‌های انتحاری فتوا صادر کرده‌اند که این کشور اخیراً به اتهام حمایت از تروریزم تحت فشارهای شدید امریکا قرار گرفته است.

حکومت افغانستان بارها این خواست را مطرح کرده‌است که باید با یک صدا علمای دینی در باره حمله‌های انتحاری صدا بلند کنند، اما حالا جاوید فیصل معاون سخنگوی ریاست اجرائیه حکومت افغانستان می‌گوید، علمای پاکستان در این باره فتوای دوگانه صادر کرده‌اند.

در این حال شورای علمای کابل می‌گوید، حمله‌های انتحاری نه‌تنها در پاکستان بلکه در تمام کشورهای اسلامی ناروا بوده، اما در این باره برخورد پاکستان دوگانه است.

مولوی عبدالبصیر حقانی رئیس این شورا روز چهار شنبه در این باره به رادیو آزادی گفت:

حمله‌های انتحاری نه‌تنها در پاکستان، بلکه در تمام کشورهای اسلامی ناروا بوده، اما در این باره برخورد پاکستان دوگانه است.

"این که حالا آن علمای که جمع شده‌اند دو موضوع دارند، یکی این که چرا چند سال پیش آن‌ها این فتوا را ندادند؟ و دوم این که در این فتوا علمای کشورهای دیگر اسلامی به خصوص افغانستان هیچ نقش ندارند."

به‌گفته آقای حقانی، علمای دین نباید به مشوره حکومت و یا حلقات دیگر رسالت دینی و ملی‌شان را عقب بزنند و تصمیمی را نگیرند که به زیان تمام امت اسلامی باشد.

اما نصر الله ستانکزی استاد علوم سیاسی پوهنتون کابل می‌گوید، پاکستان همیشه از دین به‌عنوان حربه سیاسی استفاده کرده و حالا هم می‌خواهد تا با این کار خود را از فشارهای جهانی بیرون کند.

گزارش: نصرت پارسا