وزیر داخله: حمله کننده‌های انترکانتیننتال از قبل با این هوتل آشنایی داشتند

وزیر داخله افغانستان می‌گوید، تلاش نهایی می‌شود تا تحقیقات در مورد حمله بر هوتل انترکانتیننتال کابل در یک فرصت خیلی زود تکمیل شود.

ویس احمد برمک شب گذشته در صحبت با رادیو آزادی هم‌چنان گفت که بر اساس گفته شاهدان و تحقیقات ابتدایی تیم وزارت داخله، حمله کننده‌ها از قبل با هوتل انترکانتیننتال آشنایی داشتند.

وی افزود:

"تحقیق در مورد همین گروپ که عملیات را در این‌جا به راه انداختند، نشان می‌دهد که آن‌ها از قبل در این‌جا بلدیت داشتند، حتماً آمده‌اند. با فضای داخل هوتل و این‌که کی استند و کی‌ها نیستند، طوری معلوم می‌شود که یک آشنایی پیدا کرده باشند. اما این گزارش و این معلومات باز هم قبل از وقت است که ما به صورت صد در صد حکم کنیم که قضیه شاید همین‌طور باشد."

ویس احمد برمک وزیر داخله افغانستان

وزیر داخله افغانستان هم‌چنان افزود، بر اساس گزارش‌های‌که تا پس از چاشت دوشنبه برایش رسیده‌اند، ۲۲ تن در این رویداد کشته شده‌اند که ۱۴ تن‌شان شهروندان خارجی بودند.

Your browser doesn’t support HTML5

مهاجمان مسلح چگونه توانستند داخل هوتل انتر کانتیننتال شوند

با این همه برخی پرسش‌ها در مورد شرکت امنیتی مطرح شده که مسئولیت هوتل انترکانتیننتال برایش سپرده شده بود.

ویس احمد برمک وزیر امور داخله به رادیو آزادی در این مورد گفت:

"بیشتر از ۹۰ نفر پرسونل پولیس که مسئولیت تأمین امنیت فزیکی کانتیننتال را داشتند و با وسایل و امکاناتی‌که از طرف وزارت داخله در آنجا نصب شده بود، آن‌ها بالاخره اضافه تشکیل شدند و مسئولیت را به همین کمپنی امنیتی تسلیم کردند، اما حالا ما بررسی خود را انجام می‌دهیم."

Your browser doesn’t support HTML5

برمک: تحقیقات در مورد حمله بر هوتل انترکانتیننتال زمانگیر خواهد بود

پیش از این، محمد جواد یکی از مسئولین هوتل انترکانتیننتال در صحبت با رادیو آزادی گفته بود، مسئولیت تأمین امنیت این هوتل بر اساس پیشنهاد هیئت مدیره کانتیننتال و توافق شورای امنیت ملی، به شرکت خصوصی کابل-بلخ سپرده شد.

Your browser doesn’t support HTML5

حمله مهاجمان مسلح بر هوتل انترکانتیننتال در کابل

حالا وزیر داخله افغانستان می‌گوید، تحقیقات ادامه می‌یابند تا احتمال همکاری اعضای این شرکت با شورشیان روشن شود.

ویس احمد برمک در عین حال از بازداشت دو تن به اتهام دست داشتن احتمالی در حمله بر هوتل انترکانتیننتال خبر داد، اما آقای برمک در مورد هویت آن‌ها جزئیات بیشتر ارائه نکرد.

گروه طالبان مسئولیت حمله بر این هوتل را که در سال ۱۹۶۹ میلادی در بالای تپه باغ بالای کابل ساخته شده، به عهده گرفته‌است.

حکومت افغانستان، ایالات متحدۀ امریکا، پاکستان و یوناما این حمله را نکوهش و با خانواده‌های قربانیان ابراز همدردی کرده‌اند.

این دومین حمله بر هوتل انترکانتیننتال در هفت سال گذشته بود.

نه‌تنها این، بلکه در گذشته هوتل‌های کابل سیرینا، صافی لندمارک و برخی از مهمانخانه‌های خارجی هدف حملات مهاجمان شورشی قرار گرفته‌اند.

در چنین رویداد‌های مرگبار، همواره انتقادها بر حکومت وارد شده که با راه اندازی تحقیقات در پی پنهان کردن حقایق حملات می‌شود، زیرا تا حالا کمتر نتایج بررسی چنین رویدادهای مرگبار با مردم شریک ساخته شده‌اند.

اما این بار ویس احمد برمک وزیر داخله افغانستان اطمینان می‌دهد که به زودی و در جریان یک الی دو هفته نتایج تحقیقات حمله بر هوتل انترکانتیننتال با مردم شریک ساخته خواهد شد.

گزارش: جاوید نعیمی