ناتو: عملیات علیه مراکز تولید مواد مخدر در افغانستان تشدید می‌یابد

طیاره‌های جنگی (ای ۱۰ تندر بولت)

مأموریت حمایت قاطع ناتو امیدوار است که از طیاره‌های جنگی (ای-۱۰ تندر بولت) که در این اواخر از سوی امریکا به افغانستان فرستاده شده، در کنار سرکوب مخالفان مسلح دولت، به هدف از بین بردن کارخانه های تولید مواد مخدر نیز استفاده خواهد شد.

در اعلامیۀ وزارت دفاع امریکا آمده‌است که این طیاره‌ها یک هفته قبل به کندهار رسیده و پروازها جهت حمایت از نیروهای افغان و خارجی را آغاز کرده‌است.

جنرال لینس بونچ، قوماندان عملیاتی نیروهای ناتو هنگام صحبت با خبرنگاران در کندهار، با اشاره به عملیات هوایی نیروهای مشترک علیه کارخانه‌های تولید مواد مخدر در هلمند گفت، با استفاده از این طیاره‌ها، عملیات آنان بالای کارخانه‌های تولید هیروئین تشدید خواهد یافت.

آقای بونچ می‌گوید:

"پس از اعلام استراتژی ایالات متحده امریکا برای جنوب آسیا، حال ما در مرحله قرار داریم که ضرباتی را به دشمن وارد کنیم که تا حال بی‌پیشینه بوده‌است. شما شاهد آن استید که در چند ماه گذشته ما مراکز تولید مواد مخدر مربوط به گروه طالبان و قاچاقبران بزرگ مواد مخدر را هدف قرار دادیم و با به کار گیری طیاره‌های (ای-۱۰ تندر بولت) این عملیات گسترده‌تر و شدیدتر خواهد شد."

استفاده از این طیاره‌ها به هدف تخریب کارخانه‌های تولید مواد مخدر در حالی است که از ماه نوامبر سال گذشته تا حال عملیات مشترک هوایی نیروهای افغان و خارجی بالای کارخانه‌های تولید مواد مخدر ادامه دارد که به‌گفته مقام‌ها تا حال تنها به طالبان ۲۲ میلیون دالر در آن زیان وارد شده‌است.

Your browser doesn’t support HTML5

بمباران لابراتوار مواد مخدر در هلمند توسط نظامیان امریکایی

اما پرسش این‌جاست که این طیاره‌ها تا چه حد در بخش هدف قرار دادن کارخانه‌های تولید مواد مخدر و از بین بردن منابع عایداتی طالبان مؤثر خواهند بود؟

جنرال خدایداد هزاره وزیر پیشین مبارزه علیه مواد مخدر و کارشناس سیاسی استفاده از این طیاره‌ها را خیلی مؤثر می‌داند.

او می‌گوید:

"دوام عملیات هوایی نظامی بر کارخانه‌های تولید مواد مخدر در مناطق مختلف افغانستان، به ویژه هلمند یک اقدام به‌جا است. این عملیات می‌تواند طالبان مسلح را در میدان جنگ تضعیف نماید و در نهایت آنان را به فرار از مواضع‌شان وادار سازد."

جنرال خدایداد هزاره وزیر پیشین مبارزه با مواد مخدر و کارشناس سیاسی

از سوی دیگر، شماری از اعضای ولسی جرگه در حالی‌که عملیات مشترک نیروهای افغان و خارجی به هدف تخریب کارخانه‌های تولید مواد مخدر را مفید می‌دانند، اما تأکید می‌کنند که مبارزه با مواد مخدر باید شکل منطقوی و جهانی به خود بگیرد.

نادر خان کتوازی عضو کمیسیون بین‌المللی ولسی جرگه می‌گوید، بیشتر مواد مخدر تولید شده در افغانستان به خارج قاچاق می‌گردد، از همین رو نیاز است تا سطح تقاضا در بازارهای منطقه و جهان کاهش یابد.

گزارش: عبادالله حنانزی

Your browser doesn’t support HTML5

ناتو: عملیات علیه مراکز تولید مواد مخدر در افغانستان تشدید می‌یابد