حکومت انتظار دارد که هیئت پاکستانی با تعهد صادقانه اسلام‌آباد وارد کابل شود

حکومت افغانستان انتظار دارد که هیئت پاکستانی فردا با تعهد صادقانه اسلام آباد وارد کابل شود.

ریاست اجرائیه حکومت افغانستان می‌گوید، هر چند هیئت بازی‌های پاکستان در قبل نتیجه نداده‌است اما به باور این نهاد این‌بار حکومت افغانستان مانند گذشته منتظر نخواهد نشست.

امید میثم معاون سخنگوی این ریاست که روز جمعه با رادیو آزادی صحبت می‌کرد گفت، سفر هیئت پاکستانی به کابل به دنبال سفر دو مقام ارشد امنیتی افغانستان به اسلام آباد صورت می‌گیرد و انتظار می‌رود که این هیئت فردا شنبه در باره اسناد و شواهد که از سوی دولت افغانستان در باره گروه‌های تروریستی دریافت کرده، جواب ارائه کند.

امید میثم

او افزود:

"روی ارزیابی‌های چند روزه در باره مدارک و اسناد که حکومت افغانستان به آنان سپرده بود و چگونگی همکاری شان با افغانستان برای نابودی لانه‌های گروه‌های تروریستی در پاکستان از مسایل اند که بحث می‌شوند چون سفر که هیئت افغانستان به اسلام آباد داشت برای اولین بار پاکستان پذیرفت که گروه‌های تروریستی از خاک آن کشور بر علیه افغانستان استفاده می‌کند."

بر اساس گزارش‌ها قرار است فردا یک هیئت پاکستانی که در راس آن معاون وزارت خارجه آن کشور قرار دارد وارد کابل شود.

آقای میثم در باره این‌که اگر پاکستان این‌بار هم به گونه صادقانه عمل نکند گزینه‌های بعدی حکومت افغانستان چی‌خواهد بود، چیزی نه‌گفت اما یک روز پیش معصوم ستانکزی رئیس عمومی امنیت ملی پس از برگشت از اسلام آباد گفت، در این صورت آنان گزینه‌های دیگری را هم روی میز دارند ستانکزی اما در باره این گزینه‌ها جزئیات نداد.

آقای ستانکزی و ویس احمد برمک وزیر داخله افغانستان پس از برگشت از اسلام آباد که روز پنج شنبه در یک نشست خبری در کابل حضور یافته بودند گفتند، اسناد و شواهد انکار ناپذیر در باره افراد و مراجع که حمله‌های تروریستی در افغانستان را سازمان‌دهی کرده‌اند به جانب پاکستان سپرده شده‌اند.

رئیس امنیت ملی در این نشست گفت، پاکستان در گذشته انکار می کرد اما این بار اعتراف کرد که گروه‌های تروریستی از خاک این کشور بر علیه افغانستان حملاتی را سازمان‌دهی می‌کنند.

سفر هیئت افغانستان به اسلام آباد پس از آن صورت گرفت که کابل در هفته های اخیر شاهد حمله‌های مرگبار بود که در آن در کنار برخی شهروندان خارجی و نظامیان افغان، غیر نظامیان نیز کشته و زخمی شدند.

ظاهراً افغانستان در تلاش این است که پاکستان در کاهش و جلوگیری چنین رویداد ها افغانستان را همکاری کند.

اما برخی اعضای ولسی جرگه افغانستان نسبت به صداقت پاکستان به دیده شک می‌نگرند.

داوود کلکانی عضو کمیسیون روابط بین المللی این جرگه روز جمعه به رادیو آزادی گفت، اسلام آباد بار دیگر تلاش می‌کند با سیاست فریب کارانه فشار های جهانی به خصوص امریکا را بر پاکستان کاهش دهد.

او افزود:

"به نظر من آمدن هیئت پاکستانی به افغانستان و این روابط فعلی که آغاز شده از طرف پاکستان صادقانه نیست، پاکستان همیشه در موقع فشارها می‌خواهد فشارها را کاهش دهد و فرصت کمایی کند، امریکا باید فشارها را بالای پاکستان اضافه تر میساخت به این معنی که هنوز فشار ها بسنده نیست."

آقای کلکانی همچنان می‌گوید، پاکستان زمانی مجبور به مبارزه صادقانه در برابر تروریزم خواهد شد که فشارهای جهانی به خصوص امریکا بر این کشور افزایش یابند.

او می گوید، نیاز است که پاکستان به عنوان کشور حامی تروریزم در لست سیاه شامل شود و تحریم ها بر اسلام آباد نیز بیشتر شوند.

گزارش: نصرت پارسا