وزارت دفاع: امریکا تا سال ۲۰۲۰، ۱۵۹ طیاره مختلف‌النوع به افغانستان می‌دهد

وزارت دفاع افغانستان می‌گوید امریکا تا سال ۲۰۲۰ میلادی، ۱۵۹ طیاره مختلف‌النوع را برای قوای هوایی افغانستان می‌سپارد.

دولت وزیری سخنگوی وزارت دفاع به رادیو آزادی گفت این کمک ایالات متحده که بر اساس توافق‌نامه چهار ساله با اردوی ملی افغان صورت گرفته بود، قوای هوایی افغانستان را به‌صورت کامل به پا ایستاده خواهد کرد.

آقای وزیری افزود در حال حاضر همه روزه از ۵۰ تا ۲۰۰ حملۀ حمایوی و از ۳۰ تا ۵۰ حمله توسط قوای هوایی افغانستان در مناطق مختلف صورت می‌گیرد.

وزارت دفاع افغانستان می‌گوید در ادامۀ کمک هلیکوپتر‌های بلک‌هاک امریکایی، ۱۵۹ طیاره مختلف ترانسپورتی، کشفی و محاربوی از جانب ایالات متحده تا سال ۲۰۲۰ میلادی برای قوای هوایی افغانستان سپرده خواهد شد.

Your browser doesn’t support HTML5

دو هلیکوپتر بلک هاک رسماً به حکومت افغانستان تسلیم شد

دولت وزیری سخنگوی وزارت دفاع به رادیو آزادی گفت با این کمک‌ها، توانایی قوای هوایی افغانستان سه برابر خواهد شد و در نهایت این نیرو‌ها به صورت کامل به پای خود خواهند ایستاد.

او افزود:

"ایالات متحده امریکا در نظر دارد ۱۵۹ طیاره و هلیکوپتر را به اردوی افغانستان بسپارد. در کنار این طیاره بی‌پیلوت هم کمک می‌کند. در حال حاضر یک مرکز طیاره‌های بی‌پیلوت در هلمند و یکی هم در مزار شریف ایجاد شده‌است. قرار است مراکز دیگر در کندهار و سپس در جلال‌آباد و هرات هم ایجاد شوند."

سخنگوی وزارت دفاع افغانستان همچنان می‌گوید از یک سال به این‌سو مراکز طیاره‌های بی‌پیلوت در کشور فعال اند که از سوی افغان‌ها اداره می‌شوند و مربی‌های امریکایی برای آن‌ها مشوره می‌دهند.

به‌گفته دولت وزیری تلاش می‌شود تا مراکز طیاره‌های بی‌پیلوت افزایش یابد، اما وی در این مورد جزئیات نداد.

آقای وزیری این نکته را یادآور شد که در مقایسه با پارسال، عملیات قوای هوایی افغانستان حدود ۵۰ درصد بیشتر شده‌است.

دولت وزیری

به‌گفتۀ او:

"همه روزه قوای هوایی ما به‌خاطر حمایت از نیرو‌ های زمینی از ۵۰ تا ۲۰۰ پرواز انجام می‌دهند که پرواز‌ها به هدف حمایت و اکمالات صورت می‌گیرند. در کنار این همه‌روزه از ۳۰ تا ۵۰ حمله هوایی مستقل توسط قوای هوایی ما صورت می‌گیرد که هر روز جریان دارد."

وزارت دفاع افغانستان همچنان تعهد می‌سپارد که با تکمیل شدن پلان چهار ساله، تمامی بخش‌های اردوی ملی به‌شمول قطعه کماندو، استخبارات، کشف، انجنیری، توپچی، رادار و سایر کمبود‌ها تکمیل خواهد شد و اردو به پایش خواهد ایستاد.

با تکمیل شدن پلان چهار ساله، تمامی بخش‌های اردوی ملی به پایش خواهد ایستاد.

امریکا از تعهد کننده‌های کلیدی کمک‌های نظامی برای اردو و پولیس ملی افغانستان است.

در چند ماه گذشته ایالات متحده هشت هلیکوپتر بلک هاک را برای قوای هوایی افغانستان سپرده‌است.

به‌گفته مقام‌های افغان، تا هنوز از این هلیکوپتر‌ها در بخش‌های آموزشی کار گرفته می‌شود.

این مقام‌ها می‌افزایند که در صورت نیاز از هلیکوپتر‌های امریکایی بلک هاک در عملیات‌های نظامی نیز استفاده مؤثر خواهد شد.

گزارش: جاوید نعیمی