ثریا پس از محاکمۀ صحرایی به تکلیف روحی مبتلا شده‌است

Your browser doesn’t support HTML5

ثریای ۲۲ ساله پس از محاکمۀ صحرایی، حالا به مریضی روحی سردچار شده‌است.

مسئولان ریاست امور زنان تخار می‌گویند با وجودیکه از رویداد محاکمۀ صحرایی ثریا دو ماه می‌گذرد، هم‌اکنون وضعیت صحی‌اش نسبتاً بهتر شده، اما وی از وضعیت خوب روحی برخوردار نیست.

رزم آرا حواش رئیس امور زنان تخار می‌گوید که حضور گستردۀ تفنگداران خودسر در مرکز و ولسوالی‌های این ولایت موجب افزایش انواج جرایم به ویژه خشونت علیه زنان شده‌است.

رزم آرا حواش

او افزود:

"از ارگان‌های عدلی و قضایی تقاضای من اینست که تنها اکتفا به همین هفت نفری که گرفتار شده‌اند نکنند و کسانی‌که در آن‌جا بودند، قوماندان فیض محمد یکی از عاملان اصلی این قضیه است و فرد دیگری که این خانم را چوب می‌زند فراری است، تا هنوز بازداشت نشده‌اند و امیدوار هستم که این‌ها را هم گرفتار بکنند."

خانم حواش بیان نمود که اعضای خانواده و نزدیکانش ثریا را به دستور فیض‌الله یکی از قوماندانان افراد مسلح غیر مسئول در محضر عام به اتهام رابطه نا مشروع محاکمه صحرایی کرده، اما قوماندان نامبُرده تا هنوز بازداشت نشده‌است.

در همین حال ثریا می‌گوید، قوماندان فیض‌الله پیش از این‌که او را محاکمه کند به ساکنان محل گفته‌است، حتی اگر او بی‌گناه هم باشد به دلیل این‌که به دیگر باشنده‌گان محل عبرت شده باشد، باید مجازات شود.

این خانم ادعا دارد که مرتکب هیچ اشتباهی نشده به بدگمانی و دستور فیض‌الله یکی از قوماندانان افراد مسلح غیر مسئول از سوی خانواده شوهرش و دیگر بسته‌گانش در محضر عام مجازات و مورد لت‌وکوب قرار گرفته‌است.

او افزود:

"این‌ها زمانی‌که مرا به لت کدن بُردن باز من چادری خود را پوشیدم که مرا در میان مردم بی‌آب و بی‌ستر نکنند و کسانی‌که مرا لت‌وکوب کردند، ماما، بچه‌های ماما، برادران و دیگر نزدیکانم بودند."

با این حال مقام‌های محلی تخار می‌گویند که در محاکمه صحرایی این خانم ۱۵ نفر دخیل استند، اما پولیس این ولایت به روز شنبه پس از یک درگیری فزیکی با مردم محل رباط ولسوالی چاه آب، قادر به بازداشت ۷ تن از متهمان این رویداد شده‌اند.

خلیل اسیر

خلیل اسیر سخنگوی قوماندانی امنیه تخار در رابطه به رادیو آزادی گفت:

"هیئت متشکل از ارگان‌ها امنیتی و څارنوالی تعیین شده و رفت به ساحه باجودیکه مانع وجود داشت از سوی مردم محل، نیروهای امنیتی توانستند به تعداد هفت نفر را که در این قضیه دخیل بودند و شناسایی شده بودند آن‌ها را بازداشت کردند و فعلاً تحت نظارت قرار دارند."

آقای اسیر افزود که نیرو های امنیتی تخار در پی بازداشت قوماندان فیض‌الله و هم‌دستانش در ساحه هستند.

از سوی هم فرشته مبارز یک‌تن از فعالان حقوق زنان در حوزه شمال‌شرق می‌گوید که دین اسلام هیچ‌گاهی جبر و خشونت را نمی‌پذیرد و باید عالمان دینی در راستای حقوق زنان در پرتو دین مقدس اسلام به مردم آگاهی کامل بدهند.

وی می‌گوید، عدم تطبیق قانون و محافظه‌کاری دولت‌مردان افغانستان سبب شده تا میزان خشونت در برابر زنان افزایش یابند.

او افزود:

"اگر کسانی‌که علیه زنان خشونت می‌کنند و عاملان خشونت و جنایت به سزای اعمال‌شان برسند دیگر هیچ‌کس در برابر زنان دست به خشونت نمی‌زنند، اما اگر دولت قانون را به‌شکل درست تطبیق کند دیگر کسی از ترس قانون هیچ‌کار خلاف را در مقابل زنان و دختران‌شان انجام نمی‌دهند."

از جانب دیگر سنت‌الله تیمور سخنگوی والی تخار می‌گوید که ثریای ۲۲ ساله از ولسوالی چاه آب به شهر تالقان آورده شده و در جای امن به سر می‌برد.

سنت الله تیمور

او افزود:

"والی ولایت به ارگان‌های عدلی و قضایی مجدداً دستور داده‌است که نسبت به این قضیه بسیار زیاد جدی باشند و سریع عمل بکنند و آنچه را که قانون حکم می‌کند مطابق آن عمل بکنند و این موضوع را بسته بکنند."

به‌گفتۀ فعالان مدنی تخار، تا زمانی‌که سطح سواد بالا بُرده نشود، اصلاحات در جامعه پدید نیاید، حاکمیت قانون نافذ نگردد و افزون بر آن فرهنگ معافیت مجرمین و مرتکبین خشونت از میان نرود و همچنین کارهای عملی بر محو و یا کاهش خشونت صورت نگیرد، نمی‌توان به آینده زیاد خوشبین بود.

گزارش: اجمل آرین