جیمز متیس: به‌شمول امریکا، جهان از طرح صلح حکومت افغانستان پشتیبانی می‌کند

ریاست جمهوری افغانستان می‌گوید، وزیر دفاع امریکا در دیدار با رئیس جمهور غنی در باره پروسه صلح، تجهیز و آموزش نیرو های امنیتی افغان بحث و گفتگو کرده‌است.

ریاست جمهوری افغانستان می‌گوید، پروسه صلح، مبارزه با تروریزم، تجهیز و آموزش نیرو های امنیتی افغان، مبارزه در برابر تولید و قاچاق مواد مخدر، عودت مهاجرین و امنیت انتخابات آینده محور گفتگوهای رئیس جمهور غنی و وزیر دفاع امریکا بوده‌است.

دوا خان مینه‌پال معاون سخنگوی ریاست جمهوری ناوقت روز سه شنبه «۲۲ حوت ۱۳۹۶» به رادیو آزادی گفت که جیمز متیس وزیر دفاع امریکا در این دیدار گفته‌است که تمام جهان از پیشنهاد صلح حکومت افغانستان حمایت جدی می‌کند.

دوا خان مینه پال

او افزود:

"موارد مهم در این نشست این بود که وزیر دفاع امریکا پروسه صلح افغانستان را مالکیت افغان‌ها دانست و گفت که به‌شمول امریکا جهان از طرح صلح حکومت افغانستان پیشتبانی می‌کند. همچنان مبارزه با تروریزم و تجهیز و آموزش نیرو های امنیتی افغان بخش از بحث بود."

این در حالیست که آقای متیس روز سه شنبه در یک سفر از قبل اعلام ناشده به کابل آمد و با رئیس جمهور و رئیس اجرائیه و برخی از مقامات افغان دیدار و گفتگو کرد.

این سومین سفر جیمز متیس به افغانستان است، آقای متیس پیش از این در ماه‌های ثور و میزان سال روان هجری شمسی به افغانستان سفر کرده بود.

متیس که از عمان به کابل می‌آمد در طیاره به خبرنگاران گفته است، پیروزی در افغانستان هنوز هم ممکن است.

به‌گفته وی پیروزی در میدان‌های جنگ نه، بلکه در صلح و آشتی با طالبان مسلح نیز نهفته است.

وزیر دفاع امریکا همچنان اظهار داشته است، برخی نشانه‌های موجود اند که برخی گروپ‌های طالبان به صلح علاقه‌مند اند.

جیمز متیس

او افزود:

"سران برخی گروپ‌های کوچک طالبان به گفتگو های صلح علاقه‌مندی نشان داده‌اند، اما این به این معنی نیست که تمام طالبان به صلح آماده اند، این در حال حاضر یک مسئله دور از توقعات است، اما برخی عناصر طالبان برای گفتگو با حکومت افغانستان علاقه‌مندی نشان داده‌اند."

آقای متیس این اظهارات را در حالی مطرح می‌کند که یک منبع طالبان در شورای کویته که به دلیل صلاحیت نداشتن مصاحبه نمی‌خواهد از وی نام بگیریم روز سه شنبه به رادیو آزادی گفت، برخی از قوماندان‌های گروه طالبان به‌گونه انفرادی به صلح تمایل نشان داده اند.

منبع همچنان می‌گوید، برخی این قوماندانان در این رابطه با امریکا و حکومت افغانستان به تماس شده‌اند، او در این میان از عبدالرحمن زاهد معاون وزارت خارجه رژیم طالبان نام برد.

این در حالی است که محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان حدود دو هفته پیش در دومین نشست "پروسه کابل" پیشنهاد گفتگو‌های بدون قید و شرط به طالبان را کرد.

به‌گفته آقای غنی اگر طالبان صلح کنند این گروه به‌عنوان حزب سیاسی به رسمیت شناخته خواهد شد، اما طالبان در این باره به‌گونه رسمی چیزی نگفته است.

در همین حال کبیر رنجبر کارشناس مسایل سیاسی می‌گوید، سفر وزیر دفاع امریکا به کابل می‌تواند به گفتگوهای صلح افغانستان کمک کند.

به‌گفته آقای رنجبر، ممکن آقای متیس با یک پیام صلح به کابل آمده باشد.

گزارش: نصرت پارسا