فعالان ارزگان: حکومت برای تخریب مزارع کوکنار هیچ اقدامی نکرده‎است

شماری از فعالان مدنی ارزگان می‎گویند که در مقایسه به سال گذشته در سال جاری کشت کوکنار در این ولایت افزایش یافته‎است.

این فعالان مدنی می‎گویند که همانند سال‎های گذشته امسال نیز حکومت برای تخریب مزارع کوکنار در این ولایت هیچ‌گونه پلان ندارد و تنها به وعده‎ها و شعارها اتکا کرده‎است.

آنان می‎گویند که برای جمع‌آوری حاصلات کوکنار تنها یک ماه وقت مانده، اما حکومت به تخریب مزارع کوکنار هیچ اقدامی نکرده‎است.

افغانستان

احسان‌الله ولسیار و سردار ولی سمسور دو تن از فعالان مدنی ارزگان به رادیو آزادی گفتند:

"تنها یک ماه به جمع‌آوری حاصلات کوکنار باقی مانده‎است، اما حکومت دست زیر آلاشه نشسته و هیچ نمی‎کند. تنهاه جلسات نمایشی برگزار می‎کند و وعده می‎دهد، اما در عمل هیچ اقدامی نکرده است."

"در جریان پنج سال گذشته حکومت تنها وعده کرده که مزارع کوکنار را تخریب خواهد کرد، اما تا هنور در عمل هیچ اقدامی نکرده‎است."

پیش از این شماری از دهاقین این ولایت به رادیو آزادی گفته بودند که از طریق برنامه معيشت بدیل هیچ‌گونه کمک همرای آنان نشده‎است، بناً مجبور اند که کوکنار کشت نمایند.

در همین حال جمعه خان بشری رئیس مبارزه علیه مواد مخدر ولایت ارزگان که تازه این مسئولیت را به دوش گرفته‎است می‎پذیرد که در بخش تخریب مزارع کوکنار هیچ اقدام عملی نشده‎است.

مزارع کوکنار

وی با انتقاد به بی‌توجهی نهادهای امنیتی این ولایت می‎گوید که حتی در مرکز ولایت نیز کوکنار کشت شده‎است.

آقای بشری می‌افزاید:

"از وقتی‎که من به ارزگان آمده‎ام، تا جای که معلومات دریافت نمودم حتی در ترینکوت مرکز این ولایت نیز کوکنار کشت شده‎است، مقامات دولتی باید به هر قیمتی که بود مزارع کوکنار را تخریب می‎نمودند."

مقامات امنیتی ارزگان هرچند در این مورد صحبت نکردند، اما نصرت رحیمی معاون سخنگوی وزارت داخله افغانستان وعده می‎دهد که مزارع کوکنار را در ولایت ارزگان تخریب خواهند کرد.

وی افزود:

"وزیر امور داخله به نهادهای مربوطه هدایت داده‎است که در بخش تخریب مزارع کوکنار اقدامات جدی نمایند و این روند به ارزگان نیز خواهد رسید و به مسئولین امنیتی این ولایت نیز چنین هدایتی داده شده‎است."

قابل ذکر است که سال گذشته نیز مقامات امنیتی ولایت مذکور وعده سپرده بودند که مزارع کوکنار را تخریب خواهند کرد، اما این وعده‎ها عملی نشدند و حتی در ۱۰ متری مقام ولایت ارزگان کوکنار کشت شده بود.

Your browser doesn’t support HTML5

فعالان ارزگان: حکومت برای تخریب مزارع کوکنار هیچ اقدامی نکرده‎است

راپور: شريف‌الله شرافت