لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۲۰

نگرانی (INCB) از افزایش کشت کوکنار در افغانستان!


یک اداره ناظر ملل متحد (INCB) در رابطه به افزایش کشت کوکنار و تولید مواد مخدر در افغانستان ابراز نگرانی کرده و گفته‌است که هنوز هم افغانستان بزرگ‌ترین کشور تولید کننده کوکنار در جهان است.

در گزارش تازه بورد جهانی کنترول مواد مخدر آمده‌است که کشت کوکنار و تولید مواد مخدر زمینه شکل‌گیری اقتصاد غیر مشروع را در افغانستان فراهم کرده و تا زمانی‌که با مواد مخدر به گونه جدی مبارزه صورت نگیرد، تلاش‌های جاری به هدف تأمین ثبات در افغانستان نتیجه مطلوب را به دست نخواهد داد.

این اداره از جامعه جهانی خواسته‌است که همکاری‌هایش با افغانستان را در بخش مبارزه علیه مواد مخدر بیشتر سازد.

جاوید احمد قایم معین پالیسی وزارت مبارزه با مواد مخدر با اشاره به این گزارش می‌گوید، حکومت افغانستان در مبارزه با مواد مخدر جدی است و از جامعه جهانی نیز می‌خواهد که همکاری‌هایش رابیشتر سازد.

جاوید احمد قایم معین پالیسی وزارت مبارزه با مواد مخدر افغانستان
جاوید احمد قایم معین پالیسی وزارت مبارزه با مواد مخدر افغانستان

" ثبات افغانستان با مبارزه علیه مواد مخدر ارتباط مستقیم دارد، زیرا مواد مخدر نه تنها مشکلات اقتصادی و اجتماعی را به وجود آورده‌است، بلکه امنیت را نیز متأثر می‌سازد. با پول بدست آمده از مواد مخدر تروریزم تمویل می‌شود. با توجه به این واقعیت‌ها باید امکانات مبارزه با آن بیشتر شود. امکاناتی که از سوی حکومت افغانستان و جامعه جهانی در مبارزه علیه تروریزم به مصرف می‌رسد، به همین اندازه امکانات باید در مبارزه علیه مواد مخدر نیز هزینه شود."

در این گزارش آمده‌است که حکومت افغانستان در سال ۲۰۱۷ میلادی ۷۵۰ هکتار زمین را از وجود کوکنار پاکسازی کرده‎است که ۰.۲۵ فیصد کل کوکنار کشت شده در این کشور را تشکیل می‎دهد، اما وزارت مبارزه با مواد مخدر با توجه به امکانات موجود، محو این اندازه مزارع را نیز یک دست آورد می‎داند.

این در حالیست که با وجود مصرف میلیون‎ها دالر از سوی حکومت افغانستان و جامعه جهانی در بخش محو مزارع کوکنار و مبارزه علیه مواد مخدر در سال ۲۰۱۷ میلادی، در کشت کوکنار ۶۳ درصد و در تولید مواد مخدر نیز ۸۷ درصد افزایش آمده بود.

از سوی دیگر شماری از تحلیل‎گران نظامی تأکید می‌کنند که مبارزه علیه مواد مخدر باید به‌گونه شعار نباشد، بلکه مبارزه با آن جدی تر شود.

زلمی وردک کارشناس نظامی به این باور است که مواد مخدر سبب دوام جنگ در افغانستان شده‌است.

وی گفت:

"مبارزه علیه مواد مخدر باید به واقعیت‌ها استوار باشد و فریب در آن وجود نداشته باشد. اگر جامعه جهانی بخواهد که واقعاً با آن مبارزه کند، ریشه کن ساختن آن ممکن است. ۷۰ درصد عامل دوام جنگ افغانستان مواد مخدر است که مشکلات بیشتری را به وجود آورده‎است. اگر مبارزه علیه مواد مخدر جدی گرفته نشود، مشکلات بیشتر خواهد شد."

آقای وردک عملیات جاری نیروهای مشترک افغان و خارجی به هدف تخریب کارخانه‌های تولید مواد مخدر را مؤثر می‌داند و تأکید می‌کند که دوام این عملیات، طالبان مسلح و تروریستان را در میدان جنگ تضعیف خواهد کرد.

راپور: عبادالله حنانزی

please wait

No media source currently available

0:00 0:03:33 0:00
لینک مستقیم

مرتبط

XS
SM
MD
LG