لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۱۱

فروتن: برنامه محو کشت کوکنار در برخی ولایات بصورت درست تطبیق نشده‎است


وزارت مبارزه علیه مواد مخدر می‌گوید که بررسی‌های آنان نشان می‌دهند که برنامه محو کشت کوکنار٬ در حالی‌که در برخی از ولایات موفق بوده، اما در شماری از ولایات بصورت درست تطبیق نشده‌است.

محمد عثمان فروتن رئیس پلان و پالیسی وزارت مبارزه با مواد مخدر به رادیو آزادی گفت، مبارزه علیه مواد مخدر مسئولیت مشترک نهادهای دولت افغانستان است٬ اما قانون و استراتژی ملی کنترول مواد مخدر مشخصاً به والیان مسئولیت محو مزارع کوکنار را سپرده‌است.

این‌که چرا در برخی از ولایات پروسه محو کوکنار بصورت درست آن تطبیق نشده‌است٬ آقای فروتن به عوامل مختلف اشاره می‌کند:

" در سطح ولایاتی‌که والی‌ها رهبری پروسه محو مزارع کوکنار را به عهده دارند، نقش آنان خیلی مهم است. در برخی ولایات پروسه محو مزارع کوکنار خوب بوده، اما در بعضی ولایات مشکلات موجود است. در برخی ولایات مشکلات امنیتی مانع شده و در برخی ولایات مشکل در هماهنگی بوده‌است."

پیش از این سلامت عظيمی، وزیر مبارزه با مواد مخدر گفته بود که در سال روان پروسه محو مزارع کوکنار در کشور به دلیل ناامنی با مشکل رو‌به‌رو شده‌ و نهادهای کمک کننده خارجی نیز به همین دلیل میزان کمک‌های شان را کمتر ساخته‌اند.

در همین حال حیات الله حیات والی هلمند و حافظ عبدالقیوم والی نورستان نیز شدت جنگ را یکی از موانع در برابر کشت کوکنار می‌دانند.

آن‌ها در صحبت به رادیو آزادی گفتند که شرایط طوری است که آنان مجبور اند در برابر مخالفان مسلح دولت و مواد مخدر همزمان مبارزه کنند٬ زیرا به گفته آنان نا امنی زمینه کشت کوکنار را فراهم می‌سازد و کوکنار نیز جنگ‌جاری را تمویل می‌کند.

حیات الله حیات والی هلمند
حیات الله حیات والی هلمند

"ما هم برای تأمین امنیت و هم مبارزه علیه مواد مخدر می‌جنگیم. اگر ما بگونه موازی هم در برابر مخالفان و هم در برابر مواد مخدر به مبارزه خود ادامه ندهیم، نمی‌توانیم به امنیت برسیم. زیرا از عواید به دست آمده از مواد مخدر اسلحه خریداری می‌شود و به جنگجویان معاش داده می‌شود تا در برابر نیروهای ما بجنگند، از همین رو باید ما در هردو جبهه موازی به پیش برویم."

حافظ عبدالقیوم والی نورستان
حافظ عبدالقیوم والی نورستان

"ما یک کمیسیون مبارزه علیه مواد مخدر داریم که در مرکز ولایت و ولسوالی‌ها بگونه منظم جلسات برگزار می‌شود و راه‌های جستجو می‌گردد که از آن طریق جلو ترویج و کشت کوکنار را بگیریم. علما هم در بخش آگاهی‌دهی نقش خوب داشته‌اند، از همین رو کشت کوکنار در نورستان صفر است."

اما باشنده‌گان شماری از ولایاتی‌که در حال حاضر کشت کوکنار در آن‌ها ادامه دارد، از کار کردهای مسئولان محلی شان در بخش مبارزه علیه مواد مخدر راضی نیستند.

آنان می‌گویند، دولت همه ساله پس از کشت اقدام به محو مزارع کوکنار می‌کند، در حالی‌که به گفته آنان نیاز است که پیش از کشت باید برنامه معیشت بدیل تطبیق شود و با اجرای برنامه آگاهی عامه جلو کشت، تولید، قاچاق و استفاده از مواد مخدر گرفته شود:

" اگر دهقان کوکنار کشت کرد و دولت آنرا تخریب نمود، به دهقان زیان می‌رسد، چون زمین بدون حاصل می‌ماند. اگر دهقان کشت کند و دولت آنرا تخریب نماید و دهقان را بندی نماید، فایده ندارد. باید پیش از کشت به دهاقین آگاهی و کشت بدیل داده شود."

"امان الله وصال باشنده پکتیا. دولت باید قبلاً پلان طرح کند و به دهاقین آگاهی دهد که کوکنار کشت نکنند. اما حال اگر دولت بالای مزارع کوکنار عملیات تخریب را انجام می‌دهد به دهاقین هم زیان می‌رسد و شاید در نتیجه مقاومت قاچاقبران به نیروهای امنیتی هم زیان برسد."

این اظهارات در رابطه به مبارزه ادارات محلی علیه مواد مخدر در حالی بیان می‌شود که نتایج سروی مشترک دولت افغانستان و اداره مبارزه علیه مواد مخدر سازمان ملل نشان می‌دهد که کشت کوکنار در سال ۲۰۱۷ میلادی در حال افزایش بود.

وزارت مبارزه با مواد مخدر به تازه‌گی از اداره‌های کمک کننده خارجی خواسته‌‌است که به تعهدات مالی‌ شان عمل کنند، تا آنان بتوانند که برنامه‌های چون معیشت بدیل را بصورت درست آن تطبیق کنند٬ اما اداره مبارزه با مواد مخدر و تنفیذ قانون امریکا يا (INL) این تعهدات را مشروط به محو ۸۰ درصد مزارع کوکنار کرده‎اند.

گزارش: مرسلین ارسلا

please wait

No media source currently available

0:00 0:04:32 0:00
لینک مستقیم

XS
SM
MD
LG