کنفرانس بین‌المللی در مورد صلح افغانستان در تاشکند آغاز شد

کنفرانس بین‌المللی در مورد صلح افغانستان و همکاری‌های منطقوی در شهر تاشکند آغاز شد و رئیس جمهور افغانستان به هدف اشتراک در آن امروز عازم ازبکستان شد.

در این کنفرانس رئیس جمهور افغانستان، سرمنشی سازمان ملل‌متحد، مسئول سیاست خارجی اتحادیۀ اروپا و به‌شمول امریکا، روسیه، چین، عربستان سعودی و پاکستان نماینده‌گان ۲۰ کشور جهان اشتراک دارند.

عبدالله عبدالله رئیس اجرائیه حکومت افغانستان امروز در کابل به خبرنگاران گفت:

"امیدوار هستیم که این کنفرانس هم به ادامه پروسه کابل، در تحقق آرمان‌های مردم افغانستان، در همکاری‌های منطقوی و در نهایت در تحقق صلح و ثبات در کشور کمک کند."

با آن‌که این کنفرانس به مسئله صلح افغانستان اختصاص یافته، اما وزارت خارجه افغانستان می‌گوید، این کنفرانس در سطح دولت‌هاست، اشتراک نماینده‌گان طالبان در آن در نظر گرفته نشده‌است.

این کنفرانس فردا پایان می‌یابد و تصامیم آن در یک اعلامیه مشترک اعلان خواهد شد.

  • معلومات قبلی

نشست بین‌المللی تاشکند در بارۀ افغانستان روی پروسۀ صلح و همکاری منطقه‌ای تمرکز دارد.

رئیس جمهور اشرف غنی، صلاح‌الدین ربانی وزیر خارجه و دیگر مقامات بلند رتبۀ افغانستان در این نشست اشتراک می‌کنند.

کامل علم جانوف سخنگوی ریاست جمهوری ازبکستان در پیام تویتر خود نوشت که رئیس جمهور شوکت میرضیایف و همتای افغان وی محمد اشرف غنی در این نشست سخنرانی خواهند کرد.

آقای علم جانوف نوشته‌است که برعلاوۀ رئیس جمهور افغانستان، توماس شانون معین سیاسی وزارت خارجه امریکا، فدریکا موگرینی رئیس سیاست خارجی اتحادیۀ اروپا و وزیران خارجه روسیه، ترکیه و پاکستان از اشتراک کننده‌گان عمده این کنفرانس می‌باشند.

نشست تاشکند در بارۀ صلح در افغانستان در حال دایر می‌شود که پایتخت افغانستان اواخر ماه گذشته میزبان گردهمایی دوم پروسه کابل بود.

رئیس جمهور غنی در این گردهمایی صلح بدون قید و شرط به طالبان پیشنهاد کرد.

ولی شورشیان طالب هنوز کدام پاسخ رسمی به این پیشنهاد نداده‌اند.

در این میان شورای عالی صلح افغانستان می‌گوید که در نشست تاشکند بحث‌های تخنیکی در بارۀ پیشنهاد صلح صورت خواهد گرفت و آرزو دارد که اشتراک کننده‌گان متعهد همکاری بیشتر در این راستا شوند.

سید احسان طاهری سخنگوی شورای عالی صلح افغانستان

سید احسان طاهری سخنگوی شورای عالی صلح شب گذشته به رادیو آزادی چنین گفت:

"بدون شک کنفرانس‌های بین‌المللی و منطقه‌ای در رابطه به صلح افغانستان گام‌های عملی است که دولت افغانستان و خاصتاً شورای عالی صلح افغانستان مشترکاً با نهادهای مرتبط دولتی روی آن کار کردند تا بتوانند بر اساس استراتژی صلح و مصالحۀ ملی افغانستان که جدیداً تدوین شده این گام‌ها را در سطح منطقه‌ای و بین‌المللی هم برداریم."

وزارت خارجۀ امریکا گفته‌است که در کنفرانس تاشکند روی تقویت صلح و ثبات در افغانستان بحث و گفتگو می‌شود و جهانیان یک بار دیگر از تلاش‌های جاری برای آشتی سیاسی در این کشور ابراز حمایت خواهند کرد.

از سوی دیگر فدریکا موگرینی رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا می‌گوید که از پروسه صلح به رهبری افغان‌ها حمایت می‌کند و سهم‌گیری کشورهای آسیای میانه در این راستا مهم است.

قرار است برعلاوۀ امریکا، اتحادیه اروپا، پاکستان، چین و روسیه نماینده‌گان ۲۰ کشور و سازمان‎های جهانی در نشست تاشکند اشتراک کنند.

انتظار خادم نویسنده و کارشناس سیاسی افغان به رادیو آزادی گفت که نشست تاشکند فرصت بحث روی مسایل مختلف را فراهم می‎سازد و حکومت افغانستان باید تأکید کند که صلح در این کشور منافع دیگر کشورها را تضمین می‌کند.

انتظار خادم نویسنده و کارشناس سیاسی افغان

وی افزود:

"به باور من کنفرانس تاشکند از لحاظ مقطع زمانی بسیار پُر اهمیت است و از لحاظ ترکیب هم که جهانیان در آن اشتراک می‌کنند. مثلاً ملل‌متحد، امریکا، چین، روسیه، عربستان سعودی و پاکستان که هر یکی ایشان در مسئله جنگ و صلح افغانستان مقاصد خود را دارند. باور دارم که مسایلی مطرح می‌شود که هر کشور باید راجع به جایگاه و نقش خود در آن بحث و گفتگو کند."

حکومت افغانستان می‌گوید که در نشست تاشکند فیصله‌های پروسه کابل دنبال می‌شوند.

یک منبع حکومت به رادیو آزادی گفت، در این باب جدید همکاری با ازبکستان کمیته‌های برای بحث بیشتر روی مسایل مربوطه تشکیل داده خواهند شد.

قرار است در پایان نشست تاشکند یک اعلامیه صادر شود.