ارگ یک کمیسیون حقیقت‌یاب را جهت بررسی حمله دشت ارچی مؤظف کرد

ریاست جمهوری افغانستان یک کمیسیون حقیقت‌یاب را برای تحقیقات در مورد حمله هوایی اخیر در ولسوالی دشت ارچی ولایت کندز و معلوم شدن شمار دقیق قربانیان این حادثه مؤظف نموده‎است.

ارگ ریاست جمهوری می‎گوید، این کمیسیون یافته‌هایش را ظرف یک هفته به شورای امنیت ملی ارائه خواهد کرد.

شاه حسین مرتضوی سرپرست دفتر سخنگوی ریاست جمهوری شام دیروز به رادیو آزادی گفت، این کمیسیون تحقیقات دقیق و همه‌جانبه می‎کند، گزارش‎ها در مورد تلفات ملکی را بررسی می‎کند.

شاه حسین مرتضوی

او افزود:

"تماس‎ها با مردم محل هم امکان‌اش است و همچنان زخمی‎های که در شفاخانه اند. هیئت از مجراهای مختلف تحقیقات خود را انجام می‎دهد و اسناد و شواهدی‎که امروز هم وزارت دفاع شریک کرد نشان می‎دهند که حمله دقیقاً در کجا بوده و دیده می‎شود که در آن‎جا نظامیان هستند."

آقای مرتضوی گفت، ریاست این کمیسیون را جنرال خدایداد هزاره به دوش دارد و در آن نماینده‎گان وزارت‎های دفاع، داخله، ریاست امنیت ملی، لوی سارنوالی و اداره ارگان‎های محلی هم شامل اند.

ریاست جمهوری افغانستان تأکید می‎کند که در منطقه دفتانی دشت ارچی قوای هوایی افغان یک جلسه طالبان را هدف قرار دادند و در آن افراد مهم طالبان از داخل و خارج از ولایت کندز شرکت داشتند و فعالیت‎های آینده‌شان را طرح‌ریزی می‎کردند.

وزارت دفاع می‎گوید در این حمله شماری از قوماندانان مهم گروه طالبان کشته شده‎اند.

ریاست جمهوری می‎گوید، گزارش‎ها از تلفات ملکی در این حادثه را نیز به دست آورده‎اند و به همین سبب کمیسیون حقیقت‌یاب را تعیین نموده‎اند تا به خانواده‎های قربانیان این حادثه کمک شود و به زخمی‎ها سهولت‎های مورد نیاز صحی فراهم گردد.

یوناما یا دفتر معاونت ملل‌متحد در افغانستان نیز با نشر اعلامیۀ از آماده‎گی برای انجام تحقیقات در مورد این حمله سخن گفته و تلفات غیر نظامیان را نگران کننده خوانده‎است.

طالبان ادعا دارند که حمله هوایی بر منطقه دفتانی ولسوالی دشت ارچی ولایت کندز بر یک مدرسه صورت گرفته که به‌گفته آن‎ها چندین فرد ملکی در آن کشته شده‎اند.

شماری از باشنده‎گان دشت ارچی نیز ادعا دارند که این حمله در جریان مراسم دستار بندی شاگردان مدرسه صورت گرفت و شمار زیاد از کشته شده‎گان اطفال اند.