گزارش: در سال ۱۳۹۶ بیش از ۹ هزار فرد ملکی در افغانستان کشته و زخمی شده‌اند

گزارش سال ۱۳۹۶ کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان در پیوند به تلفات افراد ملکی در افغانستان در این سالنشان می‌دهد که ۶۵.۲ درصد عامل تلفات ملکی مخالفین مسلح، ۷.۸ درصد نیروهای حامی حکومت، ۰.۴ درصد حملات نیروهای پاکستانی به افغانستان و ۲۶.۶ درصد آن عامل نامعلوم می‌باشد.

بلال صدیقی سخنگوی کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان در صحبت با رادیو آزادی از وارد شدن تلفات به افراد ملکی ابراز نگرانی کرده و از طرف‌های درگیر خواست تا به حفظ جان افراد ملکی توجه کنند.

بلال صدیقی

وی گفت:

"متأسفانه در این گزارش ۹۴۱۳ نفر قربانی شده‌اند در جریان یک سال که از این جمله ۳۲۳۹ نفر کشته و ۶۱۷۴ نفر دیگر زخمی شده‌اند کمیسیون مستقل حقوق بشر از افزایش تلفات ملکی ابراز نگرانی کرده و ما خواهان این استیم که طرفین درگیر منازعه به قواید بشردوستانه بین‌المللی احترام قایل شوند و افراد ملکی و اما کن عام‌المنفه را هدف قرار ندهند."

گزارش سال ۱۳۹۶ کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان نشان می‌دهد، بیش از ۹ هزار افراد ملکی قربانی شده در این سال شامل مردان، اطفال بوده و هم‌چنان هویت ۱۷۷۷ تن دیگر مشخص نشده‌است.

به گفته این کمیسیون، تنها کسانی‌که در جریان منازعه کشته شده‌اند ۱۵ درصد در تناسب به سال ۱۳۹۵ افزایش را نشان می‌دهد.

به گفته سخنگوی کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان در سال ۱۳۹۶، ۳۳ اعشاریه ۹ درصد افراد ملکی در زون جنوب غرب ، ۱۹.۸ درصد در زون مرکز، ۱۶.۶ درصد در زون شرق، ۱۱.۸ درصد در زون غرب، ۶.۷ درصد در زون جنوب و۴.۱ درصد افراد ملکی در زون شمال شرق قربانی شده‌اند.

این گزارش در حالی منتشر شده‌است که در حملات دو هفته اخیر مخالفان مسلح بالای مرکز توزیع تذکره در غرب کابل و دو حمله انتحاری گروه داعش در منطقه شش درک شهر کابل ده‌ها فرد ملکی به شمول خبرنگاران رسانه‌ها کشته و زخمی شدند.

دفتر هیئت معاونت سازمان ملل متحد یا یوناما در افغانستان نیز در اواخر ماه حمل سالجاری یک بار دیگر از طرف‌های درگیر جنگ در این کشور خواست تا در زمینه حفاظت افراد ملکی تلاش بیشتر کنند.

یوناما این خواست را حین ارائه گزارش سه ماهه‌اش از اول جنوری الی ۳۱ مارچ سال ۲۰۱۸ در رابطه به تلفات افراد ملکی در افغانستان مجدداً مطرح کرد.

یافته‌های یوناما نشان می‌دهند که از اول ماه جنوری الی ۳۱ ماه مارچ امسال میلادی ۷۶۳ فرد ملکی در افغانستان کشته شده و یک ۱۴۹۵ غیر نظامی زخم برداشته‌اند.

در این حال کارشناسان نظامی افغان تلفات افراد ملکی را در افغانستان نگران کننده خوانده و می‌گویند جامعه جهانی برای جلوگیری از کشتار افراد ملکی در افغانستان اقدامات جدی را روی دست گیرد.

باری عارض

باری عارض کارشناس مسایل نظامی افغان در مورد به رادیو آزادی گفت:

"من فکر می‌کنم کهبه جهان نیاز است تا کشورهای که تروریستان را پرورش می‌دهند و مشخص اند و جهان را بخصوص افغانستان را با مشکل مواجه کرده‌است و مردم این کشور را به درد و رنج دایمی مواجه کرده است باید جامعه جهانی در برابر آن دولت‌ها اقدامات جدی را انجام دهد و مبارزه در برابر تروریزم از حد شعار بیرون شده و در عمل پیاده گردد."

آقای عارض می‌گوید، حملات تروریستی به هدف نشانه گرفتن افراد ملکی صورت گرفته و در آن قواعد و معیارهای بین‌المللی در نظر گرفته نشده و به حقوق بشر ارزش داده نمی‌شود.

کارشناسان افغان می‌گویند، زمانی از تلفات افراد ملکی جلوگیری می‌گردد که جنگ شکل جبهه‌یی را بخود گرفته و طرف‌های درگیر فقط اهداف یک دیگر را مورد حمله قرار بدهند.

جاوید حسن زاده