لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۱۳ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۰۲

وزارت دفاع: پرتاب ۱۱۸۶ بمب امریکا خسارات هنگفت به مخالفین وارد کرده‌است


پس از آن‌که وزارت دفاع ایالات متحدۀ امریکا از پرتاب بیش از هزار بمب بر مراکز مخالفین مسلح در افغانستان در سه ماه اول سال روان میلادی خبر داد، وزارت دفاع افغانستان می‌گوید، در این بمباردمان‌های هوایی بر مخالفین مسلح تلفات زیادی وارد شده‌است.

محمد رادمنش سرپرست دفتر سخنگوی این وزارت روز چهارشنبه «۰۵ ثور ۱۳۹۷» در صحبت با رادیو آزادی گفت، این حملات هوایی در هماهنگی با نیروهای افغان صورت گرفته‌اند.

محمد رادمنش
محمد رادمنش

وی گفت:

"در محلات و مغاره‌ها دشمنان افغانستان برای خود مواضع جور می‌کنند و فابریکات مواد مخدر و ماین سازی ساخته‌اند. ما توانستیم برای از بین بردن آنان با ایالات متحدۀ امریکا در یک هماهنگی قوی همین مواضع آنان را نشانه بگیریم و تأثیرات خوب هم داشته‌است."

این در حالیست که رهبری نیروهای هوایی وزارت دفاع امریکا گفته‌است که در سه ماه اول سال روان میلادی بر مراکز مخالفین مسلح در نقاط مختلف افغانستان ۱۱۸۶ بمب پرتاب شده‌اند.

در گزارش نشر شده در این مورد آمده‌است که ارقام بمب‌های پرتاب شده بالای مخالفین مسلح در افغانستان در مقایسه با سال‌های گذشته بیشتر است.

هرچند وزارت دفاع امریکا در مورد این‌که چه تعداد مخالفین مسلح در اثر انداخت این بمب‌ها کشته شده ابراز نظر نکرده، اما گفته‌است که در این حملات به زنده‌گی افراد ملکی توجه بیشتر شده‌است.

پیش از این دونالد ترمپ رئیس جمهور ایالات متحدۀ امریکا در سال گذشته میلادی گفته بود، در سال ۲۰۱۷ میلادی بر ضد مخالفین مسلح در افغانستان ۷۵۱ حمله هوایی انجام شده که این بمباران در جریان ۸ سال گذشته به سطح بلند بوده‎است.

از سوی هم شماری از کارشناسان می‎گویند، نیروهای خارجی در برخی حالات بدون همآهنگی نیروهای امنیتی افغان مناطق را تحت بمباردمان قرار داده‎اند که بیشتر به افراد ملکی تلفات وارد شده‎است.

کابل خان تدبیر
کابل خان تدبیر

کابل خان تدبیر یک‎تن از این کارشناسان در صحبت با رادیو آزادی گفت:

"در افغانستان بر ساختمان‌ها، موتر‌های ملکی، برخی جاهای دیگر بمباردمان صورت گرفته و این از جمله عواملی است که میان دولت و مردم فاصله ایجاد کرده‌است."

آقای تدبیر تأکید می‌کند که بمباردمان علیه مخالفین مسلح باید در هماهنگی کامل و اطلاعات دقیق میان نیروهای افغان و امریکایی طوری انجام شود که مکاتب، منازل مردم، شفاخانه‌ها، مساجد و برخی تأسیسات عامه‌المنفعه از آن متضرر نگردند.

اما وزارت دفاع می‌گوید، تلاش می‌شود تا در بمباردمان نیروهای افغان و خارجی برای مردم ملکی آسیب نرسد.

گزارش: فرشته ندا

XS
SM
MD
LG