یادبود از ژورنالیستان شجاع افغانستان در روز جهانی مطبوعات!

امروز مصادف با روز جهانی مطبوعات است.

سازمان عفو بین‌الملل به مناسبت این روز گفته‌است، خبرنگاران در افغانستان با تهدید، هراس و خشونت‌ها مواجه‌اند.

در اعلامیۀ سازمان عفو بین‌الملل در مورد رویدادهای خونین دوشنبۀ هفته جاری در کابل ابراز تأسف شده‌است.

در نتیجۀ دو حمله انتحاری دوشنبه در کابل سه خبرنگار رادیو آزادی فرشته محرم درانی، سباوون کاکر و عبادالله حنانزی در زمزۀ ۹ خبرنگاری بودند که کشته شدند.

در این حملات حدود ۵۰ تن نیز زخمی شدند.

در همین روز احمدشاه خبرنگار «بی. بی. سی» در ولایت خوست و چند روز قبل از آن عبدالمنان ارغند خبرنگار کابل نیوز در کندهار توسط افراد مسلح ناشناس کشته شدند.

رحیم‌الله سمندر رئیس انجمن ژورنالیستان آزاد افغانستان به رادیو آزادی گفت، حکومت باید دوسیه‌های جنایی خشونت در برابر خبرنگاران را تعقیب کند، اطراف درگیر جنگ باید درک کنند که خبرنگاران بی‌طرف اند و رسانه‌ها تدابیر امنیتی ژورنالیستان را افزایش دهند.

رحیم الله سمندر رئیس انجمن ژورنالیستان آزاد افغانستان

رحیم‌الله سمندر با اظهار این‌که جامعۀ جهانی باید نیز در زمینه کمک کند، گفت:

"از جامعۀ جهانی هم توقع داریم تا فشار وارد کند، به‌خصوص شورای امنیت سازمان ملل‌متحد، نهادهای بین‌المللی حقوق بشر، نهادهای بین‌المللی مدافع آزادی بیان و مطبوعات هم رسانه‌ها را کمک بکنند و هم بالای دولت فشار وارد کنند تا میکانیزم‌های عملی بسازد و هم بالای گروپ‌های که در این منازعات دخیل اند، فشار بیاورد تا خبرنگاران را به‌حیث یک طرف غیر نظامی و ملکی قبول بکنند و از ایشان حتی در منازعات، حفاظت بکنند."

در اعلامیۀ سازمان عفو بین‌الملل از قول عمر وریچ معاون بخش آسیای جنوبی این سازمان گفته شده‌است، ژورنالیستان افغانستان در زمرۀ شجاع‌ترین خبرنگاران جهان اند که در شرایط خیلی دشوار کار می‌کنند.

بر اساس گزارش فدراسیون بین‌المللی خبرنگاران، از ماه می سال گذشته میلادی الی اخیر اپریل سال‌جاری ۳۳ خبرنگار در آسیای جنوبی کشته شده‌اند که ۲۲ تن آن‌ها در افغانستان بوده‌است.

قرار است امروز از جانب رادیو آزادی، وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان و سایر رسانه‌های که در حملات اخیر خبرنگاران آن‌ها کشته شده‌اند، مراسم فاتحه عمومی در شهر کابل برگزار شود.