لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۰ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۰۷

نی: حکومت مقرره مصونیت خبرنگاران و رسانه‌ها را هر چه زودتر آماده سازد


ادارۀ حمایت از رسانه‌های آزاد افغانستان یا "نی" از حکومت می‌خواهد تا مقرره مصونیت خبرنگاران و رسانه‌ها را هر چه زودتر آماده سازد.

ادارۀ حمایت از رسانه‌های آزاد افغانستان یا "نی" می‌گوید، تنها با تقبیح مقامات و به عهده گرفتن مسئولیت آن توسط داعش در مورد حادثه خونین روز گذشته قناعت نمی‌کند.

رئیس اجرائیوی این اداره روز سه شنبه «۱۱ ثور ۱۳۹۷» به رادیو آزادی گفت که این رویداد باید به گونه دقیق و همه جانبه بررسی شده و عاملین آن به پنجه قانون سپرده شود.

مجیب خلوتگر از حکومت می‌خواهد تا به هدف مصونیت خبرنگاران یک پالیسی مطمئین و تاثیرگذار را آماده سازد.

مجیب خلوتگر

او افزود:

"ما خواهان این استیم که طرح تامین امنیت خبرنگاران در یک پالیسی مشخص حکومت افغانستان که کار روی آن شده‌است به زودی نهایی شود تا ما اطمینان این را داشته باشیم که حد اقل یک مقرره‌ای وجود دارد."

روز دوشنبه در مربوطات حوزه نهم شهر کابل حمله انتحاری رخ داد که پس از آن شماری از خبرنگاران جهت پوشش خبری آن به ساحه رفتند و نیم ساعت بعد از حمله نخست، انتحار کننده‌ای دیگر خود را در میان خبرنگاران منفجر ساخت که از جمع خبرنگاران و تصویر برداران قربانی گرفت.

وزارت داخله افغانستان می‌گوید، به شمول ۱۰ خبرنگار از رسانه‌های مختلف در این حمله ۳۰ تن کشته و در حدود ۵۰ تن زخمی شدند.

در حمله خونین روز دوشنبه بر خبرنگاران دو خبرنگار رادیو آزادی سباون کاکر، عبادالله حنانزی و فرشته محرم درانی که دروه آموزشی را در رادیو آزادی سپری می‌کرد تا بعداً مسولیت برنامه زن را به عهده بگیرد، نیز شهید شدند.

در کنار رویداد روز دوشنبه، احمد شاه یکی از خبرنگاران بی‌بی‌سی در خوست نیز توسط افراد نا معلوم به قتل رسید.

قبل از این عبدالمنان ارغند خبرنگار کابل نیوز هم در یک حمله مسلحانه در ولایت کندهار کشته شد.

حمله برخبرنگاران و کشته شدن آنان به سطح ملی و بین المللی به شدت تقبیح شده و سازمان ملل آن را جنایت جنگی عنوان کرده است.

در عین حال سید آقا فاضل سانچارکی معین نشراتی وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان به رادیو آزادی گفت که تمامی رویداد‌های مربوط به خبرنگاران بررسی شده و کار روی ایجاد یک میکانیزم مناسب برای مصئونیت خبرنگاران هم جریان دارد.

او افزود:

"در این رابطه قرار به این شد که ما با نهاد‌های امنیتی و فدراسیون روزنامه نگاران نشست‌های مشترک و دوامدار داشته باشیم و با تماس با خود خبرنگاران و نهاد‌های رسانه‌یی و پیشنهادات که در رابطه دارند یک میکانیزم عملی و مناسب را جهت حفاظت از جان خبرنگاران تهیه کنیم."

حمله روز دوشنبه کابل

آقای سانچارکی افزود که در مورد کمک‌های عاجل و دوامدار با خانواده‌های خبرنگاران کشته شده نیز دقت می شود.

اداره رسانه‌های آزاد افغانستان یا نی می‌گوید اگر به مصونیت جان خبرنگاران توجه جدی نشود سال جاری سال خوبی به خبرنگاران و رسانه‌ها نخواهد بود.

گزارش: آرزو غیاثی

XS
SM
MD
LG