وزارت مبارزه با مواد مخدر سخنان اخیر وزیر صحت عامه افغانستان را رد کرد

وزرات مبارزه با مواد مخدر در واکنش به ناکام خواندن استراتژی مبارزه علیه مواد مخدر از سوی وزیر صحت عامه کشور می‌گوید که این استراتژی مطابق به واقعیت‌های جامعه، ظرفیت اجرایی ترتیب شده و مؤثریت در پی‌داشته‌است.

حنیف دانشیار سخنگوی این وزارت روز یک‌شنبه به رادیو آزادی گفت، در ترتیب این استراتژی همه نهاد‌های مربوطه بشمول وزارت صحت عامه نقش داشته‌اند.

حنیف دانشیار

وی گفت:

"استراتژی مبارزه با مواد مخدر به شکل تخنیکی مطابق به واقعیت‌های جامعه و ظرفیت‌های موجود سکتور‌های اجرایی به شمول وزارت صحت عامه تدوین کردیم و سالانه آنرا نیز مرور می‌کنیم، یعنی در کل هیچ مشکلی در استراتژی مواد مخدر وجود ندارد."

این در حالیست که فیروزالدین فیروز وزیر صحت عامه روز شنبه در یک نشست گفته‌است که استراتژی دولت در زمینه مبارزه با مواد مخدر ناکام بوده‌است.

وی افزوده‌است که شمار معتادان در حال افزایش است و رقم آنان از سال ۲۰۰۹ تا سال ۲۰۱۸ از ۹۰۰ هزار نفر به سه میلیون تن رسیده‌است.

به گفته وزارت مبارزه با مواد مخدر، دسترسی آسان به خرید و فروش مواد مخدر، فقر، بیکاری، جنگ، مهاجرت و خشونت‌ها از جمله عواملی اند که سبب افزایش شمار معتادان در کشور شده‌است.

نبود هماهنگی میان کشورهای منطقه نیز از چالش‌های عمده فرا راه مبارزه با مواد مخدر خوانده می‌شود.

رئیس جمهور غنی نیز گفته‌است بدون همکاری کشور‌های منطقه مبارزه با مواد مخدر موفق شده نمی‌تواند.

وزارت مبارزه با مواد مخدر افغانستان به همین دلیل، کار روی یک استراتژی منطقوی را جهت مبارزه جدی علیه مواد مخدر آغاز کرده‌است.

جاوید احمد قایم معین پالیسی و استراتژی این وزارت گفته‌است، طرح این استراتژی تدوین شده و تا یک ماه دیگر در نشست مشترک کارشناسان کشورهای منطقه در کابل ارائه خواهد شد

در این نشست به شمول نماینده افغانستان، کارشناسان دوازده کشور منطقه اشتراک خواهند کرد.

در همین حال، کمیسیون مبارزه علیه مواد مخدر و مسکرات ولسی جرگه مهر تأیید بر سخنان وزیر صحت عامه کشور می‌گذارد و می‌گوید که حکومت و جامعه جهانی برای محو مواد مخدر اراده ندارند.

نقیب الله معاون این کمیسیون به رادیو آزادی چنین گفت:

"استراتژی که برای مبارزه علیه مواد مخدر ترتیب شده واضح است که در ساحه عمل ناکام بود و نیتجه آن صفر است، بحث اساسی اینست تا زمانی‌که جامعه جهانی با اخلاص و صداقت همکاری نکند در این زمینه دستآورد نخواهیم داشت."

به گفته وی، تا زمانی‌که استراتژی عملی، اراده مستحکم و جدی برای تطبیق قانون در زمینه مبارزه علیه مواد مخدر روی دست گرفته نشود، مبارزه در برابر این پدیده به موفقیت نمی‌رسد.

نورالله شایان