لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۴۶

یونیسف: شماری از کودکان در افغانستان قربانی قاچاق مواد مخدر شده‌اند


یونیسف یا صندوق وجهی سازمان ملل برای کودکان از به کارگیری کودکان افغان در قاچاق مواد مخدر ابراز نگرانی می‌کند و می‌گوید، این کودکان از حقوق‌شان محروم شده و قاچاقبران از آنان استفاده می‌کنند.

فرید آرین سخنگوی یونیسف به روز پنج‌شنبه در صحبت با رادیو آزادی از نیروهای افغان خواست تا زنده‌گی آن عده از کودکان افغان را نجات دهند که قربانی قاچاق مواد مخدر شده‌اند.

آقای آرین گفت، یونیسف به گونه مشترک با حکومت افغانستان کار می‌کند تا زمینه زنده‌گی بهتر را برای کودکان این کشور فراهم کند.

وی افزود:

"وقتی از اطفال در قاچاق مواد مخدر استفاده می‌شود، نشان دهنده این است که اطفال قربانی این پدیده‌اند. یونیسف در این مورد نگران است. مهم است تا اداره‌های امنیتی دولت افغانستان در این رابطه دست به کار شوند و اطفالی را نجات دهند که از آنان سوء استفاده صورت می‌گیرد."

پیش از این وزارت کار امور اجتماعی، شهدا و معلولین نیز از وضعیت بد کودکان در کشور ابراز نگرانی کرده و گفته‌است که در کنار فعالیت‌های تروریستی، در قاچاق و فروش مواد مخدر نیز از کودکان استفاده صورت می‌گیرد.

به اساس معلومات این وزارت، ۳.۱ میلیون کودک در افغانستان با خطرات گوناگون روبرو اند که با تلاش‌های پیهم آنان هنوز نیز وضعیت زنده‎گی کودکان بهبود نیافته‎است.

کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان نیز در رابطه به وضعیت کودکان در کشور نگران است.

نجیب زدران ببرکزی مسئول بخش کودکان کمیسیون حقوق بشر افغانستان به رادیو آزادی گفت، یافته‌ها و شکایات رسیده به آنان نیز نشان می‎دهد که کودکان در ولایات مختلف کشور در کنار کارهای شاقه، در برخی زیادی موارد قاچاقبران مواد مخدر نیز از آنان در قاچاق مواد مخدر استفاده می‎کنند.

وی می‌گوید:

"در مناطق سرحدی همانند زرنج، اسلام قلعه و تورخم که ناظرین نهادهای حقوق بشری حضور دارند، همچو رویدادهای را که در آن از اطفال در قاچاق مواد مخدر استفاده شده‌است، ثبت کرده‌اند. این وضعیت زیان‌های جدی را به زنده‌گی و حیات اطفال وارد می‌کند."

کمیسیون حقوق بشر افغانستان فقر، عدم آگاهی و عدم توجه حکومت به وضعیت کودکان را از عواملی می‌داند که برای گروه‌های مافیایی زمینه استفاده سوء از اطفال را فراهم کرده‌است و آنان از این کودکان برای تحقق اهداف گوناگون استفاده می‌کنند.

به اساس ارقام ارائه شده از سوی نهادهای مسئول، در حال حاضر نزدیک به سه و نیم میلیون تن به گونه مستقیم و غیر مستقیم در افغانستان به مواد مخدر معتاد اند که یک میلیون آن را زنان و نزدیک به یک صد هزار تن آنان را اطفال تشکیل می‌دهند.

گزارش: عبادالله حنانزی

please wait

No media source currently available

0:00 0:02:55 0:00
لینک مستقیم

مرتبط

XS
SM
MD
LG