شماری از فعالان مدنی بغلان: عملیات پس‌گیری تاله‌و‌برفک تا هنوز آغاز نشده‌است

شماری از فعالان مدنی بغلان می‌گویند، عملیات پس‌گیری ولسوالی تاله‌وبرفک بغلان تا هنوز آغاز نشده‌است.

در دو هفتۀ اخیر جنگ در کشور شدت یافته و چندین ولسوالی میان نیرو‌ های امنیتی افغان و طالبان مسلح دست به دست شده‌است، تاله‌وبرفک بغلان، بل چراغ فاریاب، بخش‌های غزنی و فراه از نمونه‌های آن اند.

شماری از فعالان مدنی بغلان روز پنجشنبه «۲۷ ثور ۱۳۹۷» در کابل گردهم آمده و می‌گویند، ۱۲ روز است که ولسوالی تاله‌و‌برفک در تصرف طالبان است و عملیات پس‌گیری آن تا هنوز آغاز نشده است.

حامد پویا یکی از این فعالان مدنی چنین گفت:

"هرچند نیرو‌ ها رسیده‌اند، اما تا حال عملیات پس‌گیری آغاز نشده، توقع ما اینست که عملیات هرچه زودتر آغاز شود، در غیر آن فاجعه گسترده‌تر خواهد شد."

به‌گفته آنان، در نتیجۀ سقوط این ولسوالی ده‌ها نظامی و غیر نظامی کشته و زخمی شده و صد‌ها خانواده از خانه‌های‌ شان بی‌جا شده‌اند.

این فعالان می‌گویند، طالبان مسلح تلاش دارند تا در این ولسوالی پایگاه بسازند.

به‌گفته والی بغلان، سه شنبۀ هفته گذشته ولسوالی تاله‌و‌برفک به دست طالبان مسلح سقوط کرد.

اما به‌دنبال آن وزارت دفاع افغانستان از سقوط این ولسوالی چیزی نگفت و افزوده بود که این ولسوالی با تهدید روبه‌روست و جنگ جریان دارد.

حالا محمد رادمنش سرپرست دفتر سخنگوی وزارت دفاع در پیوند به این نگرانی فعالان مدنی بغلان می‌گوید، شمار زیادی از جنگجویان طالب در تاله‌و‌برفک کشته شده و آنان در حال فرار اند.

محمد رادمنش

به‌گفته وی، بر اثر حملات هوایی و توپچی طالبان شکست خورده، اما به‌دلیل حفر کانال‌ها در مسیر راه‌ها آنان تا هنوز به ولسوالی تاله‌و‌برفک نرسیده‌اند.

او افزود:

"تعداد زیادی از این‌ها (طالبان) کشته شده و در حال فرار اند، یگانه علت که ما تا حال به تاله‌و‌برفک نرسیدیم، وجود ماین و حفر کانال در مسیر راه از سوی دشمن بوده است. ما در حال ترمیم سرک هستیم و به طرف ولسوالی در حرکت هستیم."

تلاش کردیم تا نظر طالبان را درین مورد با خود داشته باشیم اما موفق نشدیم و تا هنوز این گروه درین مورد تبصره‌ای نکرده‌است.

فعالان مدنی بغلان می‌گویند، ولسوالی تاله‌و‌برفک با چند ولایت سرحد دارد که با سقوط آن، ولایت‌های بامیان، سمنگان و پروان با تهدید روبه‌رو خواهند شد.

زمان آرزومند یکی از این فعالان همچنان گفت، مردم در این ولسوالی در وضعیت بدی قرار دارند و قیمت مواد خوراکه به اوج‌اش رسیده است.

گزارش: نورالله شایان