کمیسیون شکایات انتخاباتی:‌ به شکایات علیه نامزدان متهم، رسیده‌گی می‌شود

کمیسیون شکایات انتخاباتی تأکید می‌کند که برخی از نامزدان ولسی جرگه و شوراهای ولسوالی‌ها در موارد چون داشتن افراد مسلح غیر مسئول، همکاری با دشمن و دست داشتن در نا امنی‌ها متهم شده‌اند.

عبدالعزیز آریایی رئیس کمیسیون شکایات انتخاباتی می‌گوید، این شکایت‌ها تثبیت شده‌اند و کمیسیون ویژه بررسی اسناد نامزدانی‌که متهم به فرماندهی گروه‌های مسلح غیر مسئول استند در این باره تصمیم می‌گیرد.

به‌گفته آریایی این نامزدان متهم مشمول برخی از نماینده‌گان برحال مردم در ولسی جرگه و شوراهای ولسوالی‌ها استند.

وی می‌گوید:

"برای مردم افغانستان بار دیگر تعهد می‌دهیم که کاملاً بی‌طرفانه و عادلانه قانون را تطبیق خواهیم کرد، موارد دیگر همکاری با دشمن است که ما شکایاتی را متأسفانه نیز در این باره داریم در این زمینه که برخی از نامزدان در گذشته‌ها موارد همکاری‌شان با دشمن چه از طریق ارگان‌های کشفی، وزارت داخله، امنیت ملی و وزارت دفاع ثابت شده‌است که در باره آن نیز تصمیم خواهیم گرفت."

دست داشتن برخی از نامزدان با دشمن، داشتن افراد مسلح غیر مسئول و یا فرماندهی این گروه‌ها، دست داشتن در قاچاق مواد مخدر، غصب دارایی‌های عامه و انجام جرایم سازمان یافته اتهام‌های اند که در برابر برخی از نامزدان ولسی جرگه و شوراهای ولسوالی‌ها وجود دارند.

آریایی:‌ برخی از نامزدان ولسی جرگه و شوراهای ولسوالی‌ها در موارد چون داشتن افراد مسلح غیر مسئول، همکاری با دشمن و دست داشتن در نا امنی‌ها متهم شده‌اند.

آریایی می‌گوید، شکایت‌ها در پیوند به نامزدان احتمالی ولسی جرگه و شورا‌های ولسوالی‌ها را که متهم به این موارد استند به سه کتگوری دسته بندی کرده‌اند.

او می‌گوید در برابر دسته اول این نامزدان شکایت‌ها به پیمانه سنگین استند که نیاز به بررسی ندارند، فهرست نام‌های کتگوری دوم نامزدان برای بررسی و تأیید به نهادهای عدلی و امنیتی فرستاده شده‌است.

در این میان دسته سوم از این نامزدان کسانی استند که به‌گفته این کمیسیون شکایت در برابر‌ شان وجود دارد و نیازی به بررسی ندارند.

این کمیسیون می‌گوید تا کنون ۲۰۰ شکایت و اعتراض را نسبت به فهرست ابتدایی نامزدان، ثبت، تصنیف، بررسی و تحلیل کرده‌اند.

کمیسیون ویژه بررسی اسناد نامزدانی‌که متهم به فرماندهی گروه‌های مسلح غیر مسئول استند از شمار نامزدان متهم نام نمی‌برد، اما تأکید می‌ورزد که احتمالاً هفته آینده و پس از دست‌یابی به اسنادی‌که از سوی نهادهای امنیتی و عدلی در پیوند به تأییدی دست داشتن برخی از نامزدان در نا امنی‌ها و همکاری با دشمن به دست می‌آورند تصمیم‌شان را در این باره اعلام خواهند کرد.

اعضای این کمیسیون، متشکل از نماینده‌گان وزارت‌های داخله، دفاع، امنیت ملی و اداره مستقل ارگان‌های محلی اند و در چهارچوب کمیسیون شکایات انتخاباتی، شکایت‌ها را در پیوند به نامزدان ولسی جرگه و شوراهای ولسوالی‌ها بررسی، تصمیم نهایی را در آن باره کمیسیون شکایات انتخاباتی اعلام می‌کند.

اکنون نهادهای ناظر انتخابات، استقلالیت کمیسیون ویژه بررسی و رسیده‌گی به شکایات در پیوند به نامزدان را به دیده شک می‌نگرند.

یوسف رشید رئیس اجرایی بنیاد انتخابات آزاد و عادلانه افغانستان یا فیفا می‌گوید، از این‌که فیصله‌های کمیسیون ویژه رسیده‌گی به بررسی و شکایات در پیوند به نامزدان متهم ، به رأی‌گیری گذاشته شده‌است، ممکن است آن عده نامزدانی که متهم هستند، با استفاده از نفوذ قوی خود، کمیسیون را زیر فشارهای سیاسی و تهدید قرار دهند.

یوسف رشید رئیس اجرایی بنیاد انتخابات آزاد و عادلانه افغانستان

وی می‌گوید:

"وقتی موردی که ثابت شده‌است، باشد نیازی با رأی‌گیری نیست که اکثریت و اقلیت شود، خواست ما از این کمیسیون این است که بتواند تصمیم عادلانه، بر اساس قانون و دور از فشارها و دغدغه‌های سیاسی و سلیقه‌ای انجام دهد و اگر با این موارد برخورد از محافظه کار نگیرد و آنرا با رسانه‌ها و مردم شریک سازد."

آقای رشید می‌گوید، اگر این کمیسیون استقلالیت‌اش را در برابر اعمال نفوذ سیاسی حفظ نتواند خیانت بزرگ را در برابر مردم و به روند انتخابات انجام خواهند داد.

گزارش: نظیفه محبوبی