زلمی خلیل‌زاد با وزیر خارجه قطر روی تلاش‌های روند صلح افغانستان بحث کرد

زلمی خلیل‌زاد نماینده خاص وزارت خارجه امریکا برای صلح افغانستان در جریان سفرش به کشور های منطقه دیروز با معاون صدراعظم و وزیر خارجه قطر ملاقات کرد.

آژانس خبری QNA قطر گزارش داده که در این ملاقات روی تلاش‌های جاری در روند صلح افغانستان بحث شده‌است.

به گفته این آژانس، زلمی خلیل‌زاد در ملاقات با شیخ محمد بن عبدالرحمن الثانی که به عنوان معاون صدراعظم و وزیر خارجه قطر ایفای وظیفه می‌کند روی راه‌های رسیدن به صلح و ثبات دایمی در افغانستان صحبت کرد.

در این دیدار هم‌چنان در مورد نقش مثبت قطر در روند صلح افغانستان نیز پرداخته شده‌است.

وزارت خارجه ایالات متحده امریکا به آقای خلیل‌زاد ماموریت سپرده که از تلاش‌‌های واشنگتن برای آوردن طالبان به میز مذاکره رهبری کند.

زلمی خلیل‌زاد سفرش به کشور های منطقه را در چهارم اکتوبر آغاز کرد و پیش از رسیدن به قطر با مقام‌ها در کابل، اسلام آباد و ریاض نیز ملاقات کرد.

قرار است آقای خلیل‌زاد در جریان این سفرش که قرار است تا چهاردهم ماه اکتوبر دوام کند از امارت متحده عربی نیز دیدن کند.

آقای خلیل‌زاد چهارشنبه گذشته از کابل به اسلام آباد رفت، سفارت امریکا در کابل در همان روز اعلامیه نشر کرد و گفت که نماینده خاص وزارت خارجه امریکا برای صلح افغانستان در صحبت با مقام‌های پاکستانی واضح ساخت که تامین صلح در افغانستان برای پاکستان و تمام منطقه مهم است.

پس از سفر اسلام آباد، زلمی خلیل‌زاد به ریاض رفت و در آنجا با محمد بن سلمان ولیعهد آن کشور دید.

بر اساس رسانه‌های عربستان سعودی، در ملاقات میان آقای خلیل‌زاد و ولیعهد آن کشور روی تلاش‌ها برای گفتگو میان حکومت افغانستان و طالبان مسلح بحث شده است.

با آن‌که از ملاقات زلمی خلیل‌زاد با مقام‌های قطری جزئیات بیشتر ارائه نشده‌است اما قابل یادآوریست که قطر میزبان دفتر سیاسی طالبان است و بر اساس گزارش‌ها الیس ویلز معین وزارت خارجه امریکا در سال‌جاری میلادی چندین بار با نماینده‌های طالبان در قطر ملاقات کرده‌است.