آتش‌بس و خروج قوای خارجی برخی از مسایل مورد بحث خلیل‌زاد و نماینده‌های طالبان!

زلمی خلیل‌زاد مشاور خاص وزارت خارجه امریکا برای مصالحه در افغانستان

زلمی خلیل‌زاد مشاور خاص وزارت خارجه امریکا برای مصالحه در افغانستان یک روز بعد از آن که در قطر با نماینده گان طالبان گفتگو کرد به کابل رفت و شنبه (سیزدهم اکتوبر) با محمد اشرف غنی رئیس جمهور و عبدالله عبدالله رئیس اجرائیه افغانستان ملاقات کرد.

زلمی خلیل‌زاد در مورد ملاقات‌هایش با دیپلوماتان ارشد چهار کشور به شمول عربستان سعودی و قطر به مقامات افغان معلومات داده‌است.

آقای خلیل‌زاد در جریان این سفر ده روزه که نخستین مسافرتش بعد از تقرر وی به‌حیث مشاور خاص وزارت خارجه امریکا برای مصالحه در افغانستان صورت گرفت، به اسلام آباد و کابل سفر کرده بود.

طالبان در یک اعلامیه که بعد از ملاقات نماینده‌گان آن‌ها با هیئت امریکایی در قطر نشر شد گفته‌اند که در این ملاقات در مورد ختم جنگ و رسیدن به صلح صحبت شده و به گفته ذبیح الله مجاهد که خود را سخنگوی طالبان می‌خواند، این گفتگو‌ها در شهر دوحه صورت گرفته‌است.

یک رهبر طالبان که از افشای نامش خودداری کرده گفته است، نماینده‌گان طالبان به آقای خلیل‌زاد گفته اند که ادامه حضور نظامی امریکا در افغانستان یک مانع عمده در برابر صلح در این کشور است و هر دو جانب توافق کرده‌اند که به این‌گونه نشست‌ها ادامه دهند.

یک مقام دیگر طالبان گفته‌است، مشاور خاص وزارت خارجه امریکا برای مصالحه در افغانستان از طالبان خواسته است تا برای شش ماه آتش‌بس اعلان کنند. این مقام تائید کرده‌است که در مورد شیوه‌های رسیدن به صلح و حضور نظامی امریکا به گفتگو ادامه خواهند داد.

طالبان می‌خواهند، زندانیان آن‌ها از محابس افغانستان آزاد ساخته شده و نیروهای خارجی که از نظامیان افغان حمایت می‌کنند از این کشور خارج شوند.

به گفته این مقام، هیچ یک از جوانب خواست‌های طرف مقابل را فوراً رد نکرده‌است و موافقت کرده‌اند که باز هم ملاقات کرده، برای ختم جنگ یک راه حل را جستجو خواهند کرد.

سفارت امریکا در کابل از تبصره در مورد اظهارات مقامات طالبان خودداری کرده‌است.

اما در اعلامیه نشر شده توسط این سفارت در مورد سفر زلمی خلیل‌زاد بهپاکستان، امارات متحدۀ عربی، عربستان سعودی و قطر صرف گفته شده که ایالات متحده در آرزوی همۀ افغان‌ها برای ایجاد یک افغانستان صلح آمیز خود را شریک می‌داند، افغانستانی که در آن همه افغان‌ها یکدیگر را در آغوش گرفته و تمام مردم آن یک بخش از مصالحه باشند.

در اعلامیه نشر شده توسط ارگ ریاست جمهوری افغانستان شنبه (سیزدهم اکتوبر) گفته شده، زلمی خلیل‌زاد به رهبران حکومت وحدت ملی گفته‌است که ایالات متحده امریکا آماده‌است تا همه مساعدت‌های ممکن را به‌خاطر تحکیم صلح در افغانستان انجام دهد.

در این اعلامیه ارگ ریاست جمهوری تأکید شده‌است که پروسه صلح باید توسط حکومت افغانستان پیش برده شود.