لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۱۷

زلمی خلیل‌زاد راپور سفرهایش را با حکومت افغانستان شریک ساخت


زلمی خلیل‌زاد نماینده خاص وزارت خارجه امریکا برای صلح افغانستان گزارش سفر هایش به پاکستان، عربستان سعودی، امارات متحده عربی و قطر را با مقامات افغان شریک ساخته‌است.

در اعلامیه ریاست جمهوری افغانستان آمده‌است که رئیس جمهور غنی روز شنبه ۲۱ میزان ۱۳۹۷در ارگ ریاست جمهوری با زلمی خلیل‌زاد ملاقات کرد.

ارگ در رابطه به این ملاقات جزئیات بیشتر ارائه نکرده اما می‌گوید، مشاور خاص وزارت خارجه امریکا برای صلح افغانستان اطمینان داد که امریکا آماده هر نوع همکاری در مسئله صلح این کشور است و تلاش‌های آنان در این بخش ادامه دارد.

از سوی هم شورای عالی صلح افغانستان می‌گوید، تلاش‌های جدی بخاطر آغاز عملی گفتگوهای صلح جریان دارد.

عزیزالله دین محمد معاون این شورا روز شنبه در صحبت با رادیو آزادی گفت، تعیین زلمی خلیل‌زاد از سوی امریکا بخاطر پیشبرد این پروسه و سفر های وی به کشورهای منطقه نشان می‌دهد که راه بخاطر گفتگوهای صلح باز می‌شود.

عزیزالله دین محمد معاون شورای عالی صلح افغانستان
عزیزالله دین محمد معاون شورای عالی صلح افغانستان

وی گفت:

" این‌بار بخاطر پروسه صلح تلاش‌ها جدی می‌شود و تلاش‌های امریکا هم جدی می‌باشد، این جدیت‌ها این مسئله را روشن می‌سازد که حتماً نتیجه می‌داشته باشد و به همین دلیل ما از سفرهای وی امیدوار هستیم که این سفر‌ها راه را بخاطر گفتگوهای صلح باز کند."

آقای دین محمد دیدار برخی نمایند‌های طالبان با مقامات امریکایی را کدام موضوع تازه نمی‌داند اما می‌گوید، سفر زلمی خلیل‌زاد به کشورهای دخیل در بحران افغانستان بی‌تأثیر نخواهد بود.

زلمی خلیل‌زاد امریکایی افغانی‌الاصل ماه گذشته مشاور خاص وزارت خارجه امریکا برای صلح افغانستان تعیین شد.

پس از تعیین، آقای خلیل‌زاد سفر ده روزه‌اش را به شمول افغانستان به پاکستان، عربستان سعودی، قطر و امارات متحده عربی آغاز کرد.

برخی رسانه‌های غربی گزارش داده اند که آقای خلیلزاد در پایان این سفر ده روزه‌اش روز گذشته با نماینده طالبان در قطر ملاقات کرده است.

اما تاکنون نه وزارت خارجه امریکا و نه هم طالبان در این مورد چیزی گفته‌اند.

دفتر طالبان در قطر
دفتر طالبان در قطر

طالبان از چندین سال بدین‌سو در قطر دفتر سیاسی داشته و پس از آن گزارش‌ها از دیدار الیس ویلز نماینده دیگر ایالات متحده امریکا با طالبان مسلح در آن کشور به نشر رسیده بود.

هر چند شورای عالی صلح افغانستان ملاقات و گفتگوهای زلمی خلیل‌زاد به آن کشور‌ها بخاطر گفتگوهای عملی صلح را امیدوار کننده می‌داند اما برخی از کارشناسان امور علاوه بر این تلاش‌ها بخاطر موفقیت پروسه صلح، خواهان فشار‌های بیشتر بالای پاکستان هستند.

نجیب ننگیال یکتن از این کارشناسان می‌گوید:

"روابط با پاکستان باید این‌قدر زود خوب نشود، بلکه فشار‌ها بیشتر شود، و تا زمانی‌که نتیجه تأمین صلح و امنیت در افغانستان محسوس نشود باید علیه پاکستان از پالیسی نرم استفاده نشود"

پاکستان از جمله همسایه‌های افغانستان است که متهم به حمایت از طالبان مسلح بوده و گفته می‌شود که آن کشور نقش مهم را بخاطر گفتگوهای صلح میان حکومت افغانستان و طالبان مسلح ایفا کرده می‌تواند.

آقای ننگیال می‌گوید، در مجموع دید و باز دید‌ها، سفر‌ها حالا یک گپ معمول است و به گفته وی زمانی نتیجه آن محسوس می‌شود که روند گفتگوهای عملی صلح میان مقامات حکومتی و طالبان مسلح آغاز گردد.

فرشته ندا

مرتبط

XS
SM
MD
LG