لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۰۵

مشرانو جرگه: دیدار خلیل‌زاد با نماینده‌گان طالبان پیام نیک دارد


صلح آرزوی دیرینۀ که سال‌ها چشم همه‌گان به آن دوخته شده‌است و اکنون آغاز سفر و دیدارهای مشاور وزارت خارجه امریکا برای صلح افغانستان خوشبینی‌ها به تحقق این روند را بیشتر ساخته‌است.

فضل الهادی مسلمیار رئیس مشرانو جرگه در نشست عمومی روز یکشنبه ۲۲ میزان ۱۳۹۷ این جرگه گفت، با شناختِ که زلمی خلیل‌زاد از افغانستان و منطقه دارد نقش تأثیرگذار را در آغاز گفتگوهای صلح خواهد داشت و از رهبران جهادی خواست تا با این حرکت همسو شوند.

او افزود:

"آمدن آقای خلیل‌زاد، شامل شدن وی در پروسه صلح همان گونه که امریکا اعتماد کرده‌است به حضور ایشان در این پروسه مردم نیز خوشبین استند از این رو انشاءالله باورمند هستیم که این حرکت‌ها نتیجه در پی دارد، دیدار وی با نماینده‌گان طالبان پیام نیک دارد و خدا کند که حکومت از این فرصت خوب استفاده کند."

فضل هادی مسلمیار
فضل هادی مسلمیار

با آن که سفر زلمی خلیل‌زاد مشاور وزارت خارجه امریکا برای پروسه صلح افغانستان امیدواری‌های را در پیوند به آغاز گفتگوهای صلح به همراه دارد، اما شماری از این سناتوران می‌گویند اگر امریکا بخواهد ممکن آغاز گفتگوهای صلح با طالبان یک روز را در بر نگیرد.

اکنون که گروه طالبان دیدار نماینده‌گان شان در قطر با آقای خلیل‌زاد را تأیید کرده، رئیس مشرانو جرگه به این باور است که این دیدارها نتیجه حتمی در پی دارد.

زلمی خلیل‌زاد حدود یک ماه پیش از سوی واشنگتن به عنوان مشاور وزارت خارجه امریکا برای صلح افغانستان گماشته شد، این مقام امریکایی افغانی اصل یکی از چهره هایی بوده که پیوسته به وارد کردن فشار بر پاکستان تأکید می‌ورزد.

وی پس از گزینش در این سمت و آغاز سفر ده روزه‌اش وارد کابل شد و از حکومت و طالبان خواست تا نماینده‌گان شانرا برای انجام گفتگوها بگمارند.

آقای خلیل‌زاد بعد از دیدار با مقامات افغان، به پاکستان، عربستان سعودی، قطر و امارات متحدۀ عربی سفر کرد و با مقامات آن کشو های نیز روی پروسه صلح افغانستان گفتگو نمود.

گل احمد اعظمی یکی از سناتوران می‌گوید، برای پایان مداخله کشورهایی‌که افغانستان را میدان رقابت و جنگ‌های نیابتی شان ساخته‌اند از این فرصت بیشتر باید بهره برد.

او افزود:

"آرزو داریم اقدام تازۀ که آغاز شده‌است راه را برای این‌که مخالفان مسلح و دولت رو در رو با هم گفتگو کنند هموار سازد، جنگ افغانستان جنگ امریکا و روسیه است، جنگ ایران و عرب است و جنگ پاکستان و هند است ما امید داریم که این سفر و دیدارها سبب اجماع ملی و منطقه‌ای گردد."

با این همه ودیر صافی یکی از کارشناسان روابط بین‌الملل می‌گوید، اگر حکومت نتواند از این فرصت بهره ببرد و مردم و عالمان دین با چنین حرکت‌ها هم‌سو نشوند، این تلاش‌ها نه تنها که نتیجۀ در پی نخواهد داشت بلکه حتی افغانستان را به مسیر بحران خواهد برد.

گزارش: نظیفه محبوبی

XS
SM
MD
LG