شورای عالی صلح: سوءتفاهم میان کابل و واشنگتن به روند صلح زیان نمی‌رساند

زلمی خلیل‌زاد نماینده خاص امریکا برای صلح افغانستان (راست) و شیر محمد عباس ستانکزی رئیس هیئت مذاکره کننده گروه طالبان

شورای عالی صلح اظهار امیدواری می‌کند که در مراحل بعدی نشست‌ها میان زلمی خلیل‌زاد و طالبان، زمینه گفتگوهای مستقیم میان طالبان و حکومت آغاز گردد.

اسدالله زائری معاون سخنگوی این شورا روز یک‌شنبه ۲۶ حوت ۱۳۹۷ در صحبت با رادیو آزادی اظهارات اخیر حمدالله محب مشاور امنیت ملی افغانستان و وزارت خارجه امریکا را سوءتفاهم و یا تنش جزئ میان امریکا و افغانستان می‌خواند و می‌گوید این وضعیت قابل نگرانی نیست.

زائری تأکید می‌ورزد که کابل و واشنگتن با تمامی قوت این پروسه را دنبال می‌کنند و فرصت‌های به میان آمده به هیچ صورت با چالش روبه رو نخواهند شد.

وی می‌گوید:

"سوء تفاهم‌ها میان افغانستان و امریکا تأثیر جزئی خواهد داشت، هر دو طرف خیلی مصمم هستند و گفتگوهای صلح از این فراز و نشیب‌ها را دارد، از یک‌ سو امریکا تلاش می‌ورزد که این تلاش‌ها ثمر بخش باشد، و از سوی دیگر حکومت و نیز مخالفان دولت در تلاش اند."

حمدالله محب مشاور امنیت ملی افغانستان در سفرش به ایالات متحده امریکا، به خبرنگاران گفته است که زلمی خلیل‌زاد از بهر هدف شخصی‌اش در تلاش کنار زدن حکومت افغانستان و روی کار آمدن اداره مؤقت در این کشور است و به همین علت جزئیات گفتگوهای صلح را همه‌گانی نمی‌سازد.

بیشتر در این باره: گزارش‌های که گویا حمدالله محب از سوی وزارت خارجه امریکا احضار شده‌است رد شد

آقای محب هم‌چنان زلمی خلیل‌زاد را به‌ تلاش برای تصاحب قدرت در افغانستان متهم کرده شیوه‌ گفتگوها میان نمایندگان امریکا و طالبان را که به ادعای به دور از مشورت با حکومت افغانستان صورت می‌گیرد نیز به انتقاد گرفته‌است .

اما سخنگوی وزارت خارجه امریکا این اظهارات آقای محب را رد کرده و گفته تمامی جزئیات این گفتگوها از طریق آقای خلیل‌زاد و سفارت امریکا در کابل با مردم افغانستان شریک ساخته شده‌است.

این سخنان آقای محب واکنش‌های داخلی و بیرونی را به دنبال داشته است چنان که شماری از مقام‌های پیشین امریکا گفته‌اند که از بهر تنش‌های شخصی نباید رابطه‌ها به خطر انداخته شوند.

پس از این سخنان و به تازگی، دونالد ترمپ رئیس‌جمهور امریکا و مقام‌های ارشد امنیتی این کشور گفتگوهای پُشت درهای بسته داشته‌اند .

یک مقام ارشد قصر سفید در صحبت با فاکس نیوز که نخواسته از وی نام گرفته شود گفته که در این نشست سری در پیوند به پیش نویس توافق‌نامه صلح افغانستان پرداخته شده‌است.

خواستیم در این باره دیدگاه ریاست جمهوری و ریاست اجرائیه را نیز داشته باشیم اما سخنگویان آن‌ها با ما حاضر به گفتگو نشدند.

با این حال شورای عالی صلح می‌گوید این سوءتفاهم‌ها تأثیری به روند صلح نخواهد داشت و نه هم قابل نگرانی است.

اما شماری از اعضای هیئت اداری ولسی جرگه تنش‌های اخیر میان کابل و واشنگتن را به روند صلح تأثیر گذار و در عین حال نگران کننده می‌خوانند.

عرفان الله عرفان منشی دوم ولسی جرگه افغانستان

عرفان الله عرفان نایب منشی این جرگه می‌گوید:

"این‌که حکومت از جزئیات گفتگوهای صلح در جریان نیست این سبب نگرانی حکومت، سیاسیون و مردم عام است در این شکِ نیست، اما رهبران و سیاسیون ما در این راستا قدم‌های با تدبیر را بردارند تا بیشتر قضیه بسوی بحرانی شدن نرود و تلاش شود که این روند درست مدیریت گردد."

آقای عرفان می‌گوید، تنش‌های اخیر نه تنها که روند صلح را به بن‌بست برده‌است بلکه راه را برای مداخله و بهره برداری کشورهای مداخله‌گر نیز بیشتر هموار ساخته‌است.

او هشدار می‌دهد که ادامه این وضعیت می‌تواند پیامدهای غیر قابل جبران را برای افغانستان به دنبال داشته باشد.

نظیفه محبوبی