زمان برگزاری دور هفتم گفتگوها میان امریکا و طالبان مشخص شد

گفتگوهای صلح افغانستان میان هیئت‌های طالبان و امریکا در قطر. February 26, 2019

بعد از انتظار زیاد، ایالات متحده و طالبان تأیید کردند که دور هفتم گفتگوهای شان به روز شنبه ۲۹ جون برگزار می‌شود.

این موضوع را ذبیح الله مجاهد سخنگوی طالبان دیروز یک‌شنبه در یک پیام تویتر تأیید کرده‌است.

آقای خلیل‌زاد که از حدود یک ماه به این طرف مشغول سفر به چند کشور منطقه است، ضمن اعلان دور هفتم مذاکرات با طالبان این را هم گفته است که همه جوانب خواهان پیشرفت سریع این پروسه اند، ولی نه آقای خلیل‌زاد و نه هم طالبان در این مورد چیزی گفته اند که این بار روی کدام نکات صحبت می‌شود.

خروج قوای بین‌المللی از افغانستان، یقینی سازی این موضوع که از خاک افغانستان حملات تروریستی بر امریکا صورت نگیرد، آغاز گفتگوهای بین‌الافغانی و آتش‌بس مسایلی اند که دو جانب روی آن در گذشته صحبت کرده‌اند.

آقای خلیل‌زاد حدود یک هفته پیش در یک پیام تویتر نوشته بود که امریکا تنها دنبال خروج نیروهایش از افغانستان نه بلکه دنبال ایجاد یک موافقتنامه مکمل صلح است و اگر از چهار نکته مورد بحث روی یکی آن هم توافق نشود، روی نکات دیگر توافق هم نخواهد شد.

با در نظر داشت این اظهارات آقای خلیل‌زاد و این‌که رئیس جمهور ترمپ نیز اخیراً گفته است در افغانستان همه چیز به سمت درست روان است، آیا امید برای پیشرفت در دور هفتم مذاکرات را می‌توان داشت؟

نصرالله ستانکزی کارشناس سیاسی در این زمینه خوشبین است.

نصرالله ستانکزی کارشناس سیاسی

وی می‌گوید: "با در نظرداشت اظهارات اخیر ترمپ و بازیگرانی که در قضیه افغانستان دخیل هستند، مانند چین، روسیه و جرمنی من فکر نمی‌کنم که آقای خلیل‌زاد به حیث یک دیپلومات اظهارات تبلیغاتی بکند، من دقیقاً خوشبین هستم که انکشافات سریع در جریان مذاکرات به وجود خواهد آمد."

شورای عالی صلح افغانستان نیز دیروز یکشنبه دوم سرطان ابراز امیدواری کرد که گفتگوهای طالبان و نمایندگان امریکا این بار زمینه مذاکرات مستقیم این گروه با حکومت را فراهم سازد.

غفور احمد جاوید سخنگوی این شورا گفت: در نشستی که میان تحریک طالبان و داکتر صاحب خلیل‌زاد صورت می‌گیرد، توقع ما این است که بتواند منتج به آغاز پروسه مذاکرات مستقیم میان حکومت و طالبان شود و افغان‌ها به صلح دایمی برسند.

طالبان تا حال از صحبت با حکومت افغانستان خودداری کرده‌اند ولی با شماری از سیاسیون افغان در مسکو دیده‌اند.

شماری از همین سیاسیون دیروز یک‌شنبه در پاکستان جلسه داشتند و روی راه‌های صلح صحبت کردند. قرار است پاکستان به روز پنج‌شنبه میزبان رئیس جمهور افغانستان نیز باشد.

نصرالله ستانکزی کارشناس سیاسی افغان می‌گوید: "در این همه تلاش‌ها آقای خلیل‌زاد به نحوی دخیل است و این‌که خلیل‌زاد از سریع شدن پروسه صلح هم سخن گفته، می‌تواند به این معنی باشد که بازیگران منطقوی و جهانی به توافقاتی در مورد دست یافته اند."