توافق رهبران افغانستان و پاکستان روی گشایش فصل جدید مشارکت و همکاری میان دو کشور

عمران خان صدراعظم پاکستان (راست) حین ملاقات با محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان در اسلام آباد. June 27, 2019

عمران خان صدراعظم پاکستان در دیدار با محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان، سفر آقای غنی را به پاکستان در راستای بهبود روابط و ایجاد فضای اعتماد میان دو کشور یک گام مهم خوانده‌است.

رهبران افغانستان و پاکستان به روز پنجشنبه ۲۷ جون در اسلام آباد دیدار کردند.

ریاست جمهوری افغانستان و دفتر صدراعظم پاکستان در بیانیه های جداگانه می‌گویند، این دو رهبر روی گشودن فصل جدیدی مشارکت و همکاری میان دو کشور توافق کردند.

شاه حسین مرتضوی معاون سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان دیشب به رادیو آزادی گفت، محمد اشرف غنی و عمران خان در عین حال تأکید ورزیده‌اند که از اشتباهات گذشته باید درس گرفته شود.

آقای مرتضوی افزود: "چیزی‌که نو اتفاق افتاده یک تغییر دیدگاه در منطقه است، یک اجماع در رابطه به صلح افغانستان به وجود آمده‌است و ما انتظار داریم که پاکستان هم بتواند نقش مثبت را در همین فضای موجود بازی کند.

شاه حسین مرتضوی معاون سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان

آقای مرتضوی گفت:‌ "به هر مقداری که صلح و ثبات در منطقه باشد، نفع آن برای مردمان دو کشور خواهد بود. نباید اسیر گذشته شویم، بیشتر رویکرد ما به آینده باشد، ما به هر مقداری که در راستای منافع مشترک مردمان دو کشور و دولت‌های دو کشور برای آینده نگاه کنیم به همان میزان می‌توانیم بسترهای همکاری بیشتری را داشته باشیم."

در بیانیۀ دفتر صدراعظم پاکستان گفته شده‌است که عمران خان در دیدار با محمد اشرف غنی روی تعهد این کشور در زمینۀ حمایت از پروسۀ صلح به رهبری و مالکیت افغان‌ها به عنوان یک مسئولیت مشترک تأکید ورزیده‌است.

به اساس این بیانیه، این دو رهبر توافق کرده‌اند که صلح پایدار در افغانستان منفعت سرشار اقتصادی به هر دو کشور به همراه خواهد داشت.

نصرالله ستانکزی استاد پوهنتون کابل و آگاه مسایل سیاسی به این باور است که سفر رئیس جمهور اشرف غنی به پاکستان در صورتی مؤثر تمام خواهد شد که اسلام آباد در کردارش در پیوند به صلح افغانستان صادق باشد.

وی افزود: "اگر پیرامون موضوع اصلی که بحث صلح است، پاکستانی‌ها صادق باشند، طبیعتاً انکشاف خواهیم داشت، در غیر آن یک حرکت سمبولیک خواهد بود، برای یک مقطع کوتاه روابط خوب خواهد بود و پس به بحران خواهد رفت.

آقای ستانکزی در ادامه گفت: "به نظر من از جانب افغانستان کدام اشتباه ملموس نیست بلکه از جانب پاکستان بزرگترین اشتباه این کشور در طول ۴۰ سال به خصوص در طول ۱۸ سال گذشته مداخلۀ سریع در امور افغانستان است."

عمران خان صدراعظم پاکستان (راست) و محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان حین معاینه گارد تشریفات پاکستان. June 27, 2019

رهبران افغانستان و پاکستان در رابطه به مسایل ترانزیت، تجارت و سرمایه گذاری میان دو کشور نیز بحث کرده‌اند.

رئیس جمهور اشرف غنی در رأس یک هیئت بلند پایه دولتی دیروز پنجشنبه ششم سرطان در یک سفر رسمی دو روزه، وارد اسلام آباد شد.

آقای غنی با عارف علوی رئیس جمهور پاکستان، شاه محمود قریشی وزیر خارجه و شماری از نمایندگان احزاب سیاسی و گروه‌های مذهبی این کشور از جمله شهباز شریف، محمود خان اچکزی و مولانا فضل الرحمن نیز دیدار کرده‌است.

روابط افغانستان و پاکستان همواره فراز و نشیب‌های داشته است.

مقام‌های افغان در سال‌های اخیر پاکستان را به عدم همکاری صادقانه در جهت برقراری صلح در افغانستان و کم کاری در زمینۀ مبارزه با تروریزم و شورشیان مسلح متهم کرده‌اند.

اما پاکستان این اتهام را رد کرده‌است