عمران خان:‌ پاکستان پالیسی عدم مداخله در امور افغانستان را پیش گرفته‌است

عمران خان صدراعظم پاکستان

عمران خان صدراعظم پاکستان می‌گوید، تلاش‌های کشورش برای به دست آوردن عمق استراتژیک در افغانستان به ضرر پاکستان تمام شده و از همین‌رو اسلام آباد اکنون پالیسی مداخله نکردن در افغانستان را به پیش گرفته است.

او که دیروز سه‌شنبه ۲۳ جولای در انستیتوت صلح امریکا در واشنگتن سخنرانی می‌کرد تأکید ورزید که به نمایندگی از اردوی پاکستان نیز صحبت می‌کند زیرا به گفته او اردوی کشورش از تمامی پالیسی‌های حکومت او حمایت می‌کند.

عمران خان افزود که یکی از تفاوت‌های اصلی پالیسی‌های او به عنوان صدراعظم پاکستان در تأکید به عدم مداخله در امور افغانستان است و به گفته او باید افغان‌ها خودشان در مورد سرنوشت خود تصمیم بگیرند.

به گفته او، پاکستان تنها در روند صلح افغانستان همکاری خواهد کرد.

صدراعظم پاکستان هم‌چنان در سخنرانی‌اش گفت؛ از این‌که همیشه تأکید کرده که جنگ افغانستان راه حل نظامی ندارد در میان طالبان از اعتبار برخوردار است و به گفتۀ او زمانی‌که به عنوان صدراعظم پاکستان تعیین شد خواست با نماینده‌های این گروه دیدار کند اما حکومت افغانستان در آن زمان خواهان این اقدام نبود.

وی افزود: "طالبان می‌خواستند با من ببینند اما دولت افغانستان نمی‌خواست که با آن‌ها دیدار کنم از همین‌رو با آن‌ها ملاقات نکردم، اما اکنون پس از صحبت با رئیس جمهور ترمپ و اشرف غنی با طالبان دیدار خواهم کرد و تلاش خواهم کرد تا آن‌ها را آماده صحبت با حکومت افغانستان نمایم. انتخابات آینده افغانستان باید همه شمول باشد و طالبان نیز در آن سهم بگیرند."

عمران خان در ادامه صحبت‌هایش در واشنگتن هم‌چنان گفت که از سال ۲۰۰۳ میلادی تا ۲۰۱۵ میلادی روابط میان کشورش و امریکا در بدترین سطح قرار داشت زیرا به گفته او امریکا بدین نظر بود که اسلام آباد در مبارزه علیه تروریزم در افغانستان همکاری کافی ندارد و سیاست دوگانه را به پیش می‌برد.

دونالد ترمپ رئیس جمهور ایالات متحدۀ امریکا (راست) حین مصافحه با عمران خان صدراعظم پاکستان در قصر سفید

اما به گفته صدراعظم پاکستان اکنون فضای بی‌اعتمادی میان اسلام آباد و واشنگتن از بین رفته و این دو کشور در مورد افغانستان هم‌نظر اند.

وی گفت: "در حال حاضر دولت پاکستان، نیرو‌های امنیتی ما، ایالات متحده و تمام طرف‌ها هم‌نظر استیم و آن این‌که صلح در افغانستان تنها از راه دیالوگ و مذاکره تأمین شده می‌تواند. حالا همه بالای این کار می‌کنیم که طالبان را آماده گفتگوی مستقیم با حکومت افغانستان نمائیم، آن‌ها با امریکا گفتگو می‌کنند و امیدواریم که بالاخره به یک توافق برسند."

در همین حال ویس وردک استاد در پوهنتون هارتفورد امریکا و تحلیلگر مسایل سیاسی افغانستان بدین باور است که اسلام آباد از ۴۰ سال بدین‌سو در امور افغانستان مداخله می‌کند و به گفته او پس از سرنگونی رژیم طالبان از سوی امریکا، پاکستان به عنوان پناه‌گاه امن به این گروه مبدل شد.

او این دلایل را کافی برای نفوذ بر طالبان دانسته و می‌گوید: "پاکستان بالای طالبان و روند صلح افغانستان نفوذ مستقیم دارد و می‌تواند گروه طالبان را به میز مذاکره با دولت افغانستان بکشاند. اگر واقعاً این چنین نیت خوب در پاکستان موجود باشد، حکومت افغانستان باید از آن استقبال کند."

عمران خان صدراعظم پاکستان در حالی در جریان سفرش به واشنگتن ابراز امیدواری کرده که بتواند گروه طالبان را برای مذاکره با حکومت افغانستان آماده سازد که زلمی خلیل‌زاد نماینده خاص وزارت خارجه امریکا برای صلح افغانستان دیروز به کابل رسید و با رئیس جمهور محمد اشرف غنی ملاقات کرد.

ارگ ریاست جمهوری با نشر یک اعلامیه گفت که در این ملاقات تحولات اخیر صلح افغانستان و هم‌چنان اظهارات اخیر رئیس جمهور دونالد ترمپ در مورد افغانستان به بحث گرفته شد.

رئیس جمهور ترمپ در جریان ملاقات با صدراعظم پاکستان گفته بود که برنامه برای افغانستان دارد که اگر بخواهد برنده جنگ می‌شود اما افغانستان از روی زمین محو خواهد شد.

ارگ ریاست جمهوری افغانستان که خواهان وضاحت این اظهارات از واشنگتن شده است نیز در اعلامیه دیروزش در مورد ملاقات میان رئیس جمهور غنی و آقای خلیل‌زاد گفت که لازم دیده شد تا آقای خلیل‌زاد برای مدت زمانی در کابل باقی بماند اما در این مورد جزئیات بیشتر ارائه نشده‌است.