کمیسیون انتخابات: تقلب‌کاران به لوی سارنوالی معرفی می‌شوند

به دنبال ادعاهای تقلب در انتخابات ریاست جمهوری افغانستان، کمیسیون مستقل انتخابات می‌گوید، آن کارمندن این کمیسیون که در اوراق رأی‌دهی، نتایج انتخابات و دستگاه‌های بیومتریک دست برد کرده‌اند، شناسایی و به لوی سارنوالی معرفی خواهند شد.

اورنگ زیب از اعضای این کمیسیون روز یکشنبه (۱۴ میزان) به خبرنگاران در کابل گفت: "مثلاً رئیس محل در ریزالت شیت (ورق نتایج) ۱۵۰ رأی می‌رساند، این ۱۵۰ رأی را کارمند بیومتریک از روی ریزالت شیت در بیومتریک می‌رساند که رأی معتبر ما ۱۵۰ رأی است، در حالی که دستگاه بیومتریک این را تشخصیص کرده می‌تواند که در داخل دستگاه ۱۰۰ رأی است، اگر کارمند این اشتباه را کرده باشد و یا هم قصدی این کار را کرده باشد قابل تفکیک است، در محلات و مراکزی که این کار صورت گرفته باشد ما کارمندان آن محلات را به سارنوالی معرفی خواهیم کرد."

برخی دسته‌های انتخاباتی پیش از این گفته اند که در انتخابات ششم ماه میزان به سود برخی از نامزدان مشخص، تقلب صورت گرفته است.

کمیسیون مستقل انتخابات گفته است که آرای تقلبی را جدا سازی کرده و ابطال خواهد کرد.

موسسه انتخابات شفاف افغانستان «تیفا» می‌گوید، دست برد در اوراق نتایج انتخاباتی از جرایم انتخاباتی شمرده می‌شود و باید عاملان آن مجازات شوند.

زبیر حبیب زاده سخنگوی این نهاد به رادیو آزادی گفت: "این هم از جمله انواع جرم‌های انتخاباتی است که باید به صورت جدی پی‌گیری شود، اگر این دست بردها قصدی بوده باشند باید به مراجع مربوطه سپرده شوند تا روند شفافیت پروسه تضمین شود."

دو کارمند کمیسیون مستقل انتخابات در یکی از محلات رایگیری در کابل آرای ریخته شده در یک صندوق را شمارش می‌کنند

کمیسیون مستقل انتخابات همچنان می‌گوید، آرای مراکز و محلات رأی‌دهی که دستگاه‌های بیومتریک آن‌ها ناپدید شده‌اند، باطل خواهند شد.

رحیمه ظریفی عضو کمیسیون مستقل انتخابات به رادیو آزادی گفت، کسانی که در ناپدید شدن دستگاه‌های بیومتریک دست دارند، به لوی سارنوالی معرفی خواهند شد.

او گفت: "در جاهایی که دستگاه‌های بیومتریک به هر نوعی از بین رفته باشد آنرا به مردم می‌رسانیم. متأسفانه در جاهایی که ما گزارش بیومتریک نداشته باشیم، رأی‌های آنرا حساب کرده نمی‌توانیم."

ظریفی در باره شمار دستگاه‌های بیومتریک ناپدید شده چیزی نمی‌گوید، اما روز شنبه مولانا محمد عبدالله عضو کمیسیون مستقل انتخابات گفت که تاکنون از ناپدید شدن ۷ دستگاه بیومتریک گزارش شده است.

۷ دستگاه بیومتریک و ۲۲ کارت حافظۀ آن‌ها در کابل ناپدید شده‌اند

او همچنان گفته است که کارت‌های حافظه حدود ۲۰ دستگاه دیگر از سوی زورمندان بیرون کشیده شده‌اند.

رحیمه ظریفی عضو کمیسیون مستقل انتخابات می‌گوید، شمار دستگاه‌های ناپدید شدۀ بیومتریک خیلی کم اند و روی شفافیت انتخابات بی‌تأثیر اند.