اتحادیه اروپا خواهان ازسرگیری مذاکرات صلح میان امریکا و طالبان شد

نمایندگی اتحادیه اروپا در افغانستان خواهان آغاز هرچه زودتر گفت‌وگوهای صلح در این کشور شد.

رولاند کوبیا، نماینده خاص اتحادیه اروپا برای صلح افغانستان روز یکشنبه (۲۸ میزان) در یک نشست خبری گفت که این اتحادیه تلاش می‌کند تا گفت‌وگوهای صلح از سر گرفته شود.

آقای کوبیا با تأکید بر توجه به وضعیت و شرایط موجود در افغانستان گفت که آتش‌بس را برای پیشرفت و به نتیجه رسیدن گفت‌وگوهای صلح اصل مهم می‌داند.

او با اشاره به آتش‌بس سه روزه بین دولت و گروه طالبان در روزهای عید فطر پارسال، گفت که "می‌خواهم تأکید کنم که این کار یک بار دیگر انجام شده می‌تواند."

رولاند کوبیا، نماینده خاص اتحادیه اروپا برای صلح افغانستان

نماینده اتحادیه اروپا به خبرنگاران گفت: "باید یاد ما باشد که شرایط آن آتش‌بس جدا بود، بخاطری که هنوز گفت‌وگوها میان امریکا و طالبان آغاز نشده بود، ولی حالا گفت‌وگو میان هر دو طرف آغاز شده و ۹ دور با هم گفت‌وگو کرده‌اند و تلاش می‌کنند که تا گفت‌وگوهای بین‌الافغانی سرنوشت کشور را تعیین کند."

آقای کوبیا به گفت‌وگوهای صلح به مالکیت افغان‌ها تاکید کرد و گفت که این گفت‌وگوها زمانی می‌تواند نتیجه بهتر داشته باشد که به صورت شفاف انجام شود و سهم حکومت افغانستان در آن بیشتر باشد.

از سوی دیگر، حکومت افغانستان می‌گوید که به صلح اولویت می‌دهد و راهکاری روشن برای صلح دارد.

ناجیه انوری، سخنگوی وزارت دولت در امور صلح به رادیو آزادی گفت که حکومت هیچگاه تلاش‌ها در خصوص صلح را متوقف نکرده، اما برای از سرگیری مذاکرات شرط اساسی آتش‌بس است.

او افزود: "برای ازسرگیری مذاکرات شرط همین است که خشونت‌ها کاهش یابد و آتش‌بس شود. اگر چنین نشود، مذاکرات معنی ندارد. هرگاه در جریان مذاکرات بازهم خشونت به وجود آید، گفت‌وگو معنی ندارد."

اتحادیه اروپا در حالی خواهان ازسرگیری گفت‌وگوهای صلح میان امریکا و طالبان شده است که زلمی خلیلزاد نماینده خاص وزارت خارجه امریکا برای صلح افغانستان نیز گفته که توافق سیاسی با طالبان، بخشی از منافع ملی امریکا است.

زلمی خلیلزاد نماینده خاص وزارت خارجه امریکا برای صلح افغانستان

آقای خلیلزاد در صفحه توییترش نوشته است که افغانستان به یک توافق سیاسی نیاز دارد.

گفت‌وگوهای صلح میان امریکا و گروه طالبان را دونالد ترمپ رئیس جمهوری امریکا به دنبال کشته شدن ۱۲ نفر، از جمله یک نظامی آمریکایی لغو کرد.

این گفت‌وگو میان هر دو جانب در دوحه پایتخت قطر ظرف حدود ده ماه در ۹ دور برگزار شده بود.