رادیوی آزادی به‌سندهای 'تصنیف شکایت‌های ۱۶ ولایت دست یافته است'

این سندها نشان می‌دهند که بسیاری از تخلف‌های انتخاباتی با اعتبار شناخته شده اند

بیشتر شکایت‌هایی که نامزدان ریاست جمهوری به‌ثبت رسانیده اند، مربوط به جرایم انتخاباتی می‌شوند.

بربنیاد اسناد به‌دست‌آمده از یک منبع رسمی، رادیوی آزادی، به اسناد تصنیف شکایت‌های ۱۶ ولایت دست یافته است که بر بنیاد آن، بیشتر شکایت‌ها در پیوند به جرایم انتخاباتی ثبت شده اند.

این سندها نشان می‌دهند که بسیاری از تخلف‌های انتخاباتی با اعتبار شناخته شده اند، اما شمار تخطی‌های انتخاباتی کم به‌نظر می‌رسد.

پکتیا، لوگر، جوزجان، کندهار، بلخ، سمنگان، سرپل، لغمان، بامیان، کاپیسا، پنجشیر، ارزگان، نیمروز، کنر، نورستان و فاریاب از ولایت‌هایی اند که سندهای تصنیف شکایت‌های مربوط به این ولایت‌ها به‌دسترس رادیوی آزادی قرار گرفته است.

در میان این ولایت‌ها، بیشترین جرایم انتخاباتی در کندهار به‌ثبت رسیده است که شمارشان به ۱۵۷۴ مورد می‌رسد. پس از آن بیشتر جرایم انتخاباتی در بلخ به‌ثبت رسیده است که شمارشان به ۱۴۵ مورد می‌رسد.

اما میزان تخلفات در پکتیا بیشتر از هر ولایت دیگری به‌نظر می‌رسد. کمیسیون شکایات انتخاباتی ۸۶۸ شکایت مربوط به‌تخلفات انتخاباتی را در این ولایت مدار اعتبار شناخته است.

در این میان بامیان کمترین تخطی‌های انتخابتی را داشته است که ۳۶ تخطی انتخاباتی مربوط به این ولایت مدار اعتبار شناخته شده است.

قاسم الیاسی، منشی و سخنگوی کمیسیون شکایات انتخاباتی نیز می‌پذیرد که شمار جرایم انتخاباتی بیشتر از تخلف‌ها و تخطی‌های انتخاباتی است.

او افزود: "تفاوتی میان تخطی‌ها و تخلف‌های انتخاباتی موجود است. اما بر اساس بررسی من، شمار جرایم انتخاباتی بیشتر است."

در این اسناد همچنان به‌شمار شکایت‌های ثبت شده از سوی نامزدان ریاست جمهوری نیز اشاره شده است.

تیم دولت‌ساز به‌رهبری محمداشرف غنی تنها در پکتیا ۵۳۶ شکایت ثبت کرده و تیم انتخاباتی ثبات‌و‌همگرایی به‌رهبری عبدالله عبدالله در این ولایت ۳۷۰ شکایت ثبت کرده است.

شمار شکایت‌های تیم دولت‌ساز در پکتیا به ۴۳۹ مورد و از تیم ثبات‌و‌همگرایی به ۱۱۰۲ مورد می‌رسد.

بر بنیاد اسنادی که به رادیوی آزادی رسیده، بیشتر شکایت‌ها در کته‌گوری اول قرار گرفته اند که مورد بررسی جدی و دقیق قرار گیرند.

این سندها نشان می‌دهند که ۱۹۱۹ شکایت در کندهار، ۹۷۴ شکایت در پکتیا و ۱۴۵ شکایت در بلخ در کته‌گوری اول قرار گرفته است.

بر بنیاد معلومات کمیسیون شکایات انتخاباتی، روند بررسی شکایت‌ها در تمام ولایت‌ها آغاز شده است.

بر بنیاد طرزالعمل این کمیسیون، دفترهای ولایتی آن باید در مدت هفت روز آینده در بارۀ شکایت‌ها فیصله کنند، اما نگرانی‌هایی وجود دارد که با توجه به میزان شکایت‌های ثبت شده، روند بررسی در برخی ولایت‌ها در زمان تعیین‌شده به پایان نخواهد رسید.

با این وجود کمیسیون شکایات انتخاباتی می‌گوید که در هفتۀ آینده مشخص خواهد شد که کدام ولایت‌ها در زمان تعیین‌شده روند بررسی را تمام کرده نمی‌تواند.