لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۱۴

کمیسیون شکایات انتخاباتی: روند بررسی شکایت‌ها در تمام ولایات آغاز شد


اعضای کمیسیون شکایات انتخاباتی افغانستان
اعضای کمیسیون شکایات انتخاباتی افغانستان

بررسی شکایت‌هایی که پس از اعلام نتایج ابتدایی انتخابات ریاست جمهوری از سوی تیم‌های انتخاباتی ثبت شده‌اند، در تمام ولایات افغانستان آغاز شد.

کمیسیون شکایات انتخاباتی می‌گوید که دفاتر ولایتی این کمیسیون تمام شکایات ثبت شده را در سه روز بررسی خواهند کرد و پس از تصنیف بندی یا تفکیک شکایت‌های معتبر و غیر معتبر آنرا برای تحلیل و فیصله آماده می‌سازند.

سید قطب‌الدین رویدار یک عضو کمیسیون شکایات انتخاباتی
سید قطب‌الدین رویدار یک عضو کمیسیون شکایات انتخاباتی


سید قطب‌الدین رویدار یک عضو کمیسیون شکایات انتخاباتی روز یکشنبه در این باره به رادیو آزادی گفت: "روند بررسی شکایت‌ها امروز رسماً در تمام افغانستان آغاز شد. این روند سه روز را در برخواهد گرفت تا تمام شکایت‌ها تصنیف بندی، تحلیل و ارزیابی شوند و برای فیصله آماده گردند."

بیشترین شکایت‌ها به ترتیب مربوط ننگرهار، کابل و کندهار بوده اما کمترین شکایت‌ها مربوط ولایت‌های سرپل و پنجشیر می‌باشد.

کمیسیون شکایات انتخاباتی پیش از این گفته که ۱۶۵۰۰ شکایت از سوی دسته‌های انتخاباتی ثبت شده‌اند و بررسی این شکایت‌ها در ۱۵ روز تعیین شده که اکنون سه روز آن سپری شده‌است، ممکن نخواهد بود.

برخی از نهادهای ناظر انتخابات نیز با اشاره به ارقام بلند شکایت‌ها می‌گویند، فکر نمی‌کنند که کمیسیون شکایات انتخاباتی بتواند در زمان معین این شکایت‌ها را بررسی کند.

یوسف رشید رئیس اجرایی بنیاد انتخابات آزاد و عادلانه افغانستان (فیفا)
یوسف رشید رئیس اجرایی بنیاد انتخابات آزاد و عادلانه افغانستان (فیفا)


یوسف رشید رئیس اجرایی بنیاد انتخابات آزاد و عادلانه افغانستان (فیفا) تاکید می‌کند که بررسی برخی شکایت‌ها به فرصت بیشتر نیاز دارد: "فرصت اندک است و مسایل تا حدی جنجالی بوده که بررسی آن به وقت بیشتر نیاز دارد. همچنان این شکایت‌ها به بحث با کمیسیون مستقل انتخابات و تیم‌هایی که شکایت ثبت کرده‌اند نیز نیاز دارد تا آن‌ها نیز دلایل‌شان را مطرح کنند."

تیم ثبات و همگرایی به رهبری عبدالله عبدالله بیشترین شکایت را ثبت کرده که تعداد آن به ۸۰۰۰ هزار می‌رسد.

تیم صلح و عدالت اسلامی به رهبری گلبدین حکمتیار ۴۰۰۰ شکایت ثبت کرده و دسته انتخاباتی دولت ساز به رهبری محمد اشرف غنی نزدیک به ۳۸۰۰ شکایت را در کمیسیون شکایت انتخاباتی به ثبت رسانیده است.

XS
SM
MD
LG