سفیر افغانستان در چین: محصلین افغان مقیم در شهر ووهان قرنطین شده اند

تا حال با سرایت ویروس کشنده کرونا ده‌ها نفر کشته و هزاران نفر به این ویروس مبتلا شده اند

مقام‌های افغان می‌گویند، تلاش‌ها برای انتقال محصلین افغان که در شهر ووهان چین درس می‌خوانند، جریان دارد.

سفیر افغانستان در چین می‌گوید محصلین افغان مقیم در شهر ووهان چین قرنطین شده اند اما آنها به‌طور دوامدار با تمام محصلین در تماس می‌باشند.

جاوید قایم سفیر افغانستان در چین به رادیو آزادی گفت که آنها از وضیعت محصلین افغان در ووهان آگاهی دارند و در مورد انتقال آنها به افغانستان هم صحبت کرده اند، ولی به‌خاطر بعضی ملحوظات این کار به‌تاخیر افتاده است.

جاوید قایم که دیروز جمعه (۱۱ دلو) با رادیو آزادی صحبت می‌کرد اظهار داشت در مورد انتقال جوانان افغان از ووهان با وزارت صحت افغانستان صحبت شده، ولی وزارت صحت عامه افغانستان بعضی نگرانی‌ها دارد.

جاوید قایم سفیر افغانستان در چین

آقای قایم افزود: "وزارت صحت عامه تشویش دارد که اگر ما آنها را انتقال بدهیم و اگر در بین آنها کسانی باشند که ویروس را حمل می‌کنند به افغانستان بیایند، در آنجا کنترول ویروس کار مشکل خواهد بود."

شهر ووهان چین مرکز سرایت ویروس کشنده بنام کرونا می‌باشد. این ویروس که بر جهاز تنفسی حمله می‌کند حتی به بعضی از شهر‌ها در کشورهای دور‌دست غربی مانند فرانسه، امریکا، و همچنان عربستان سعودی و آسترالیا رسیده است.

امریکا و کشورهای غربی بر سیر و سفر سیاحان شان به چین ممانعت وضع کرده و بعضی از شرکت‌های هوایی امریکایی و غربی پروازهای خود را به‌چین متوقف می‌کنند. روز گذشته حکومت پاکستان هم اعلام نمود که پروازها به چین را متوقف خواهد کرد.

نظر به گزراش‌ها تنها در پوهنتون سنترال چاینا نارمل یونیورستی در شهر ووهان در حدود ۴۰ محصل افغان مشغول تحصیل می‌باشند. یک محصل این پوهنتون بنام عمران زکریا به رادیو آزادی گفت از جمله این محصلین افغان ۳۲ نفر آنها دراین شهر حضور دارند و هشت نفر به رخصتی به افغانستان رفته اند.

مشعل جمالزی یک محصل دیگر افغان در ووهان دیروز به رادیو آزادی گفت تمام کشورها برای بیرون کردن محصلین خود تلاش کرده اند، و تنها محصلین افغان در اینجا بی‌سرنوشت مانده اند و نمی‌دانند که چه کنند.

مشعل جمالزی یک محصل افغان در شهر واهان کشور چین

آقای جمالزی افزود: "در جایی که ما زنده‌گی می‌کنیم وضیعت روحیه مردم واقعاً خیلی خراب شده چون این ویروس روز به‌روز، ساعت‌به‌ساعت افزایش می‌یابد. تلفات هم از حد زیاد شده، به همین دلیل روحیه همه افغان‌ها در همه کشورها خیلی خراب است. در حال حاضر هوا خیلی آلوده شده، دواپاشی‌شده و از ترس مواد کمیاوی آن ما کلکین‌ها را باز کرده نمی‌توانیم چون هوا داخل اطاق‌ها می‌شود."

آقای قایم گفت: "موقف رسمی وزارت خارجه افغانستان این‌است که تمام محصلین افغانی مقیم در شهر ووهان باید به زودترین فرصت به وطن خود برگردند و به وزارت صحت عامه افغانستان توصیه شده است که این موضوع را با سازمان جهانی صحت مطرح کند تا طبق اصول بین‌المللی در این بخش عمل شود."

گزارش: سید سمیع عباس