غنی: هیئت مذاکره‌کننده با طالبان هفته آینده اعلام می‌شود

محمد اشرف غنی رئیس جمهوری افغانستان

حکومت افغانستان می‌گوید که هیئت مذاکره‌کننده برای گفت‌وگو با طالبان هفته آینده اعلام می‌شود.

پس از امضای تفاهمنامه میان امریکا و طالبان حالا حکومت افغانستان می‌گوید که حاضر است با گروه طالبان بنشیند و برای تأمین صلح و ثبات تصمیم بگیرد.

آقای غنی روز یکشنبه (۱۱ حوت) در یک نشست خبری با اشاره به‌ تعیین هیئت مذاکره‌ کننده گفت که این هیئت در گفت‌وگو با گروه طالبان از ارزش‌های جمهوری اسلامی و قانون اساسی کشور نمایندگی می‌کند.

وی افزود: "هیئتی که می‌رود از ارزش‌های جمهوری اسلامی و قانون اساسی افغانستان نمایندگی می‌کند صلاحیت هیئت را کابل تعیین می‌کند هیئتی نیست که صلاحیت مطلق داشته باشد."

آقای غنی این سخنان را پس از امضای توافق‌نامه صلح میان امریکا و طالبان بیان کرد.

مراسم امضای توافق‌نامه میان امریکا و طالبان در دوحه

بر بنیاد این تفاهم‌نامه، گفت‌وگو با گروه طالبان در مورد صلح باید در دهم ماه روان میلادی آغاز شود.

حالا سؤال این‌جاست که آیا در این مدت حکومت می‌تواند اجماع سیاسی را به میان آورد یا خیر؟

نورالرحمن اخلاقی، عضو رهبری حزب جمعیت اسلامی روز یکشنبه به رادیو آزادی گفت که حکومت توانایی ایجاد اجماع سیاسی را ندارد، اما اگر حکومت برای صلح دروازه آن‌ها را بزند، آنان آماده همکاری هستند.

آقای اخلاقی افزود: "آقای غنی و حکومت به تنهایی نمی‌توانند این کار را انجام دهند، اجماع سیاسی زیر چتر آقای غنی تشکیل شده نمی‌تواند، اما در تشکیل هیئت مذاکره‌کننده فضای گفت‌وگو باز است. برای این‌که این یک مسئله مربوط به تمام مردم افغانستان است و صلح سبوتاژ نشود."

در همین حال، ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان روز یکشنبه (۱۱ حوت) به رادیو آزادی گفت که این گروه برای گفت‌وگوهای بین‌الافغانی آماده‌است.

پیش از این نیز زمینه گفت‌وگوهای بین‌الافغانی فراهم شده بود، اما به‌دلیل لیست طولانی اشتراک‌کنندگان حکومت، طالبان این مذاکرات را لغو کردند.

اما حالا حکومت می‌گوید که لیست مذاکره‌ کننده طولانی نخواهد بود.