ولسی جرگه: اقدامات حکومت برای جلوگیری از گسترش ویروس کرونا کافی نیست

وزارت صحت عامه افغانستان از نبود امکانات قرنطینه فردی برای افراد مبتلا به ویروس کرونا سخن می‌گوید و برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا بر همکاری مردم تأکید می‌کند.

فیروزالدین فیروز وزیر صحت عامه روز یکشنبه (۲۵ حوت) در ولسی جرگه گفت این وزارت تلاش می‌کند تا امکانات بهتری برای تشخیص و پیش‌گیری از شیوع ویروس کرونا در اختیار مردم قرار دهد.

آقای فیروز در ادامه گفت: "یک شفاخانه صد بستر در ولایت هرات برای افراد مبتلا به ویروس کرونا ایجاد شده و تلاش می‌شود در صورت افزایش افراد مبتلا به این ویروس، سه‌صد بستر دیگر را هم در این ولایت و ولایاتی که هم‌مرز با ایران هستند، ایجاد کند، برای اسکرینینگ، افراد بیشتر استخدام می‌شوند تا افرادی را که از مرز وارد کشور می‌شوند چک کنند."

فیروزالدین فیروز وزیر صحت عامه افغانستان

آقای فیروز همچنین گفت در حال حاضر ۱۶ تن در افغانستان به این ویروس مبتلا شده‌اند که ۱۱ آن در هرات، ۳ سمنگان، یک در بلخ و یک واقعه دیگر در ولایت کاپیسا ثبت شده است.

ولسی جرگه مقامات وزارت‌های صحت عامه، امور مهاجرین، خارجه، داخله و همچنین وزیر دولت در امور رسیدگی به حوادث و معین وزارت قبایل و سرحدات را برای توضیح در باره آمادگی برای مقابله با ویروس کرونا فراخوانده بود.

فریدون بارکزی معین وزارت قبایل و سرحدات گفت مهاجران برگشته از ایران نتنها در ولایت هرات بلکه در ولایت دیگر هم می‌روند که این خود خطر انتقال ویروس کرونا در کشور را نشان می‌دهد.

از سویی هم سید حسین عالمی بلخی وزیر امور مهاجرین و عودت‌کننده‌ها می‌گوید اکثر مهاجرین داوطلبانه بخاطر ترس از ویروس کرونا به کشور می‌آیند.

سید حسین عالمی بلخی وزیر عودت و مهاجرین افغانستان

آقای بلخی روی ایجاد امکانات صحی بیشتر در مرزها تأکید کرد و گفت: "بخاطریکه تعداد برگشت مهاجرین زیاد شده تیم صحی در آنجا افزایش یابد زیرا با دستگاه محدودی که آنجا است معاینه ده هزار نفر کار مشکل است باید این تعداد بیشتر شود."

هارون چخانسوری، سرپرست وزارت خارجه گفت به تمام سفارتخانه‌های بیرون از کشور دستور داده شده تا با مهاجرین افغان که با مشکلات صحی مواجه می‌شوند همکاری لازم کنند.

اما برخی اعضای ولسی جرگه این اقدامات را کافی ندانسته روی بیشتر شدن امکانات صحی در ولایات هم مرز با ایران تأکید کردند.

این در حالی است که حکومت افغانستان برای جلوگیری از گسترش ویروس کرونا در افغانستان، تمام مؤسسات تعلیمی دولتی و خصوصی را تا ۳۰ حمل ۱۳۹۹ تعطیل کرده است.

توصیه‌های معمول صحی

شیوع ویروس کرونای جدید با نام «کووید-۱۹» از ماه دسمبر گذشته (نزدیک به سه ماه پیش) از شهر ووهان چین آغاز شد. برخی توصیه‌ها برای پیشگیری از ابتلا به این وایروس:

دست‌های خود را با آب پاک و مواد شوینده مانند صابون بشویید و بر دفعات شستن‌ دست‌ها بیفزایید.

در صورت در دسترس نبودن صابون، از مواد ضدعفونی‌کننده حاوی الکل استفاده کنید.

هنگام عطسه و سرفه حتماً دهان خود را بپوشانید؛ اگر دستمالی در دست ندارید، این کار را با حائل کردن بازو انجام دهید و نه کف دست که تماس بیشتری با محیط و دیگران دارد.

از نگهداشتن دستمال‌های استفاده‌شده با خود، خودداری کنید و بلافاصله دور بیندازید.

از دست زدن به صورت خود، به‌ویژه دهان، بینی و چشم خودداری کنید.

از دست دادن و روبوسی بپرهیزید.

از حضور در اماکن عمومی و شلوغ، که احتمال شیوع ویروس در آن‌ها وجود دارد، تا حد ممکن پرهیز کنید.