سفر جواد ظریف به سوریه، در همه‌گیری ویروس کرونا در ایران

جواد ظریف، وزیر خارجه ایران

جواد ظریف زیر خارجه ایران امروز دوشنبه (۲۰ اپریل) به سوریه می‌رود. این اولین سفر آقای ظریف به دمشق در یک‌ سال است.

آژانس خبری ایرنا از قول عباس موسوی سخنگوی وزارت خارجه ایران گزارش داد که گفته است: "ظریف در دیدار با بشار اسد و ولید معلم وزیر خارجه سوریه، در مورد روابط دوجانبه، تحولات منطقوی و هم آخرین تحولات جنگی در مبارزه سوریه علیه تروریزم صحبت می‌کند."

عباس موسوی، سخنگوی وزارت خارجه ایران

از آغاز بحران ویروس کرونا در ایران و سپس در منطقه، این اولین بار است که وزیر خارجه ایران به بیرون از کشورش سفر می‌کند. آخرین بار وزیر خارجه ایران در ماه اپریل سال گذشته به دعوت بشار اسد به دمشق رفته بود.

سؤال این‌جاست که در اوضاع فعلی‌که فعالیت‌ها در اکثر کشورهای جهان متوقف است و ایران به‌طور خاص با بحران جدی بشری و اقتصادی ناشی از ویروس کرونا دست و پنجه نرم می‌کند، دلیل سفر جواد ظریف به سوریه چی می‌تواند باشد؟

حمید فاطمی محرر رادیو فردا می‌گوید: "در خصوص روابط ایران و سوریه این مشخص است که روابط دو کشور بسیار نزدیک است. ایران از حامیان اصلی بشار اسد است، در کنار روسیه. چنین سفرها و دید و بازدیدها صورت می‌گیرد، ولی در چنین شرایطی که همه فعالیت‌ها متوقف است و ایران خود با مشکلات ناشی از کرونا و تحریمات اقتصادی امریکا قرار دارد، چنین سفرها خیلی عجیب و تعجب برانگیز است."

قاسم سلیمانی، قوماندان پیشین نیروی قدس سپاه پاسداران ایران

دیدار یک روزه‌ای جواد ظریف از دمشق، اولین سفر یک مقام بلند پایه ایران به خارج بعد از کشته شدن قاسم سلیمانی در عراق است. سلیمانی در جنوری سال گذشته در یک حمله‌ی طیاره بی پیلوت امریکایی در بغداد کشته شد.

وزیران خارجه و دفاع سوریه چند روز پس از کشته شدن قاسم سلیمانی برای ابراز تسلیت و دیدار با مقام‌های ایران به تهران رفته بودند.

سفر امروز جواد ظریف به دمشق در شرایطی صورت می‌گیرد که اردوی سوریه در نبود قاسم سلیمانی هم در همکاری نزدیک ایران، روسیه و حزب‌الله لبنان و با آزاد کردن اکثر بخش‌های سوریه از چنگ شورشیان ضد حکومتی و داعش، دست بالا دارد و حکومت بشار اسد نسبت به سال گذشته ثبات بیشتر اختیار کرده‌است.

جسد یک بیمار 'کووید-۱۹' در ایران

این همه در حالیست که مقام‌های اسرائیل گفته‌‌اند که بدون در نظرداشت ویروس کرونا که همه کشورهای شرق میانه به شمول ایران، سوریه و اسرائیل با آن درگیرند، علیه تثبیت نفوذ ایران در سوریه اقدام خواهد کرد.

رسانه‌های اسرائیل می‌گویند که به تازگی از طریق نظارت هوایی (نظارت طیاره‌های بی‌پیلوت)، شاهد افزایش تحرکات نیروهای حزب‌‌الله، متحد کلیدی ایران در سرحد سوریه با اسرائیل بوده‌اند.

ایران از آغاز جنگ داخلی حدود نه ساله‌ای سوریه تا به حال برای بقای رژیم بشار اسد تلاش داشته و از این رژیم حمایت سیاسی و تجهیزاتی کرده‌است. در جنگ سوریه تا حال بیش از ۳۸۰ هزار تن کشته شده و میلیون‌ها تن دیگر بی‌جا شده‌اند.

تهران در سال‌های گذشته از برنامه‌های متعدد جهت تأمین برق و کمک به بازسازی سوریه خبر داده، اما معلوم نیست که آیا می‌تواند این برنامه‌هایش را با در نظرداشت اقتصاد ضعیف‌اش و بحران جاری ویروس کرونا، عملی کند یا نه؟