نامه سرگشاده به ملکه قطر؛ 'طالبان باید آتش‌بس کنند'

موزا بنت ناصر ملکه قطر

گسترش ویروس کرونا و افزایش تلفات غیرنظامیان در افغانستان باعث شده که شبکه زنان افغان بار دیگر خواهان آتش‌بس شود.

این شبکه با فرستادن نامه‌ای سرگشاده به ملکه قطر تأکید کرده که در اوضاع کنونی در افغانستان، گروه طالبان باید آتش‌بس کند.

در این نامه خطاب به ملکۀ قطر گفته شده است که "چون رهبران طالبان در قطر سکونت دارند، ملکه از آنان بخواهد تا کم از کم تا آخر ماه رمضان آتش‌بس کنند و فرصت بیشتر را برای مبارزه با ویروس کرونا فراهم سازند."

روشن مشعل، مسئول بخش دادخواهی این شبکه روز دوشنبه به رادیو آزادی گفت: "با توجه به نگرانی‌های مردم به‌خصوص زنان افغانستان در مورد افزایش خشونت‌ها، یکبار دیگر از طالبان می‌خواهیم که به حرمت ماه مبارک رمضان، آتش‌بس کنند. یگانه راه پایان جنگ، صلح است و صلح بدون آتش‌بس ناممکن است."

خانم مشعل می‌گوید اگر طالبان آتش‌بس کنند، دولت افغانستان می‌تواند در راستای مبارزه با ویروس کرونا موفق شود.

شبکه زنان افغان در این نامه از همکاران بین‌المللی و حکومت افغانستان هم خواسته که از هر طریق ممکن با آورد ن فشار بر طالبان، این گروه را وادار به آتش‌بش کنند.

پیش از این نماینده سازمان ملل متحد در افغانستان در بیانیه‌ای از طرف‌های درگیر جنگ خواسته بود که براساس فراخوان جهانی سازمان ملل و برای جلوگیری گسترش ویروس کرونا باید آتش‌بس کنند.

بیشتر در این باره: تلفات تکان دهنده غیرنظامیان در افغانستان؛ ارگ خواستار آتش‌بس سرتاسری شد


محمداشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان نیز در پیامی به مناسبت ماه مبارک رمضان از طالبان خواست که آتش‌بس کنند، اما طالبان این درخواست را رد کرد.

این در حالی است که یوناما در گزارش تازه خود از افزایش تلفات غیرنظامیان در ربع اول سال جاری میلادی در افغانستان خبر داده است. براساس این گزارش، در سه ماه اول امسال بیش از ۵۰۰ غیرنظامی کشته و بیش از ۷۰۰ تن زخمی شده‌اند.

از سوی دیگر، وزارت صحت عامه هم بر ضرورت آتش‌بس تآکید کرده و گفته که موفقیت در مبارزه با ویروس کرونا نیازمند برقراری آتش‌بس است.

لوله آزمایش ویروس کرونا

سعید عطالله سعیدزی، رئیس بخش نظارت صحی این وزارت روز دوشنبه به رادیو آزادی گفت: "آتش‌بس برای افغانستان بسیار مهم است. برای این‌که در مبارزه علیه ویروس کرونا باید یک‌دست کار کنیم. رفت‌وآمد مردم در تمام جاها است، به شمول مناطق تحت کنترول طالبان. باید به همگی رسیدگی شود و از آنان نمونه‌گیری شود. در صورت آتش‌بس، این مبارزه در سراسر کشور موفقانه انجام می‌شود."

از سویی هم، سهیل شاهین سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در قطر با فرستادن پیامی به رادیو آزادی گفت که این گروه در افغانستان برای صلح تفاهمنامه‌ای امضا کرده و اگر این تفاهنمامه عملی می‌شد، اکنون جنگ در این کشور پایان یافته بود.

شاهین همچنین گفته در حالی که حکومت نمی‌خواهد توافق‌نامه را عملی کند، خواهان آتش‌بس شده است.