هیئت طالبان هنوز در کابل است؛ 'زندانیان دیگر طالب نیز رها می‌شوند'

گروه طالبان می‌گویند تاکنون ۲،۲۸۴ تاکنون زندانیان آنها از زندان‌های افغانستان رها شده اند.

هیئت پنج نفری طالبان هنوز هم درکابل است. این هیئت فنی برای مبادله زندانیان یک هفته قبل وارد پایتخت افغانستان شده بود.

جاوید فیصل سخنگوی شورای امنیت ملی افغانستان شب گذشته از ادامه وجود این هیئت درکابل به رادیو آزادی خبر داده گفت و اضافه کرد که زندانیان دیگر طالبان هم رها خواهند شد تا شمار زندانیان رهاشده در مجموع به ۳ هزار نفر برسد.

جاوید فیصل سخنگوی شورای امنیت ملی افغانستان

آقای فیصل اما نگفت که این شمار چه زمانی تکمیل خواهد شد و ۲ هزار زندانی دیگر چه‌زمانی رها خواهند شد.

به اساس توافقنامۀ ۲۹ فبروری میان امریکا و طالبان درقطر، حکومت افغانستان قبل از گفتگوی میان افغانان که قرار بود به‌تاریخ دهم مارچ آغاز شود در بدل رهایی هزار زندانی از سوی طالبان ۵ هزار زندانی آنها را باید رها می‌کرد. اما به‌دنبال اصرار حکومت افغانستان بر آتش‌بس، رهایی تدریجی و تضمین عدم برگشت دوبارۀ زندانیان رها شده به میدان جنگ این روند زمان‌گیرشد.

حکومت افغانستان و طالبان در روزهای عید آتش‌بس کردند

ولی این روند به‌دنبال آتش‌بس عید سرعت اختیار کرد.

آژانس خبررسانی تاس روسیه گزار می‌دهد که موضوع رهایی زندانیان در ویدیوکنفرانس روز چهارشنبه نمایندگان روسیه، امریکا، چین و پاکستان مورد بحث قرار گرفت.

ضمیرکابلوف نمایندۀ خاص روسیه برای افغانستان به تاس گفته است که نتیجۀ گفتگو این شد که برای تسریع مبادله زندانیان میان کابل و طالبان تلاش صورت گیرد.

ضمیرکابلوف نمایندۀ خاص روسیه برای افغانستان

آقای کابلوف افزود که این روند هنوز به اندازه ای که توقع می‌رفت سریع نبوده؛ ولی ادامه دارد و ضرورت گام‌های بیشتر دیده می‌شود.

نمایندگان خاص امریکا، چین و روسیه برای افغانستان و از جانب پاکستان معین وزارت خارجۀ این کشور در این ویدیوکنفرانس اشتراک داشتند.

به اساس توافقنامه قطر، امریکا سربازان خود را در ظرف ۱۴ ماه از افغانستان خارج می‌کند و همچنین طالبان تعهده کرده اند که به تروریستان خارجی اجازه نمی‌دهند که از مناطق زیرتصرف طالبان علیه دیگر کشورها استفاده کنند.

اما ملل متحد درگزارش سالانه خود که در این هفته نشرشد اتهام وارد کرد که طالبان روابط خود با شبکۀ القاعده در افغانستان را قطع نکرده اند.

ولی طالبان این اتهام را رد کرد. گزارش ملل متحد می‌افزاید که هزاران پاکستانی در صفوف طالبان در افغانستان می‌جنگند. ملل متحد می‌گوید از ۶ هزار تا ۶ هزار و ۵۰۰ شبه‌نظامی پاکستانی از لشکر طیبه، لشکر جنگویی و تحریک طالبان پاکستان در افغانستان می‌جنگند.