واکنش ایران به گزارش ملل متحد در مورد حمله بر تأسیسات نفتی آرامکو

آرشیف، خسارات وارد شده بر تأسیسات نفتی آرامکو در عربستان سعودی در نتیجه اصابت راکت.

وزارت خارجۀ ایران، گزارش آنتونیو گوترش سرمنشی سازمان ملل متحد را رد کرده و گفته است که به نظر می‌رسد این گزارش زیر فشار سیاسی ایالات متحده و عربستان سعودی ترتیب شده باشد.

در این گزارش که به شورای امنیت سازمان ملل ارائه شده و به نسخه‌ای آن خبرگزاری رویترز دست یافته است گفته شده، راکت‌های کروز که سال گذشته تأسیسات نفتی آرامکو در عربستان سعودی را هدف قرار دادند "منشاء ایرانی" داشتند.

ماموریت دیپلوماتیک ایران در سازمان ملل متحد دیشب در بیانیۀ گفت که این گزارش حاوی کاستی‌های زیاد است و در آن از دقت کار گرفته نشده است.

خبرگزاری رویترز به استناد گزارش گوترش به روز جمعه گفت که برخی از سلاح‌ها و تجهیزات که توسط ایالات متحده در ماه نومبر پارسال و ماه فبروری امسال ضبط شدند، از ایران آورده شده بودند.

گزارش فعلی، ارزیابی گذشتۀ آنتونیو گوترش را تغییر می‌دهد زیرا او در ماه دسمبر سال ۲۰۱۹ گفته بود، نمی‌تواند دخیل بودن ایران را در حملات راکتی بر تأسیسات نفتی در عربستان سعودی تأیید کند.

حملات ماه سپتمبر گذشته بر تأسیسات نفتی متعلق به شرکت آرامکو در خاک عربستان سعودی، میزان تولیدات نفت این کشور را پنجاه درصد کاهش داد و در نتیجه نرخ نفت در بازار‌های بین المللی افزایش یافت.

بقایای راکت‌هایی که توسط آن‌ها تأسیسات نفتی آرامکو هدف قرار داده شد در جریان کنفرانس خبری در ریاض نمایش داده شد. September 18, 2019

عربستان سعودی و ایالات متحده در آن زمان ایران را مسئول این حملات دانستند.

اما تهران دست داشتن در این حمله‌ها را رد کرده بود.

خبرگزاری رویترز گزارش داده که سرمنشی سازمان ملل متحد به شورای امنیت این سازمان گفته که بخشی از قطعات راکت‌ها و طیاره‌های بی‌پیلوت که در حمله بر تأسیسات نفتی آرامکو استفاده شده اند شبیه تولیدات یک شرکت تجاری ایرانی هستند یا این که نشان فارسی دارند.

با آنکه گزارش گوترش به صورت علنی نشر نشده، اما سرگئی ریابکوف معاون وزارت خارجۀ روسیه به روز جمعه گفت، مسکو متقاعد شده که محدودیت فروش اسلحه بر تهران باید برداشته شود.