ترمپ دستورالعمل اجرایی افزایش بودجه برای آموزش بهتر پولیس را صادر می‌کند

برخورد پولیس با اعتراض کنندگان در تظاهرات علیه نژاد پرستی و کشته شدن جورج فلوید در امریکا

رئیس جمهور ایالات متحده امروز سه‌شنبه (۱۶ جون) دستورالعمل اجرایی را در مورد افزایش بودجه برای آموزش بهتر پولیس صادر می‌کند.

دونالد ترمپ رئیس جمهور ایالات متحدۀ امریكا می‌خواهد در مورد افزایش بودجۀ آموزش بهتر پولیس و سوء استفاده از زور، دستورالعمل اجرایی صادر کرده، مرکز فدرالی اطلاعات را برای ردیابی سوء رفتار پولیس ایجاد كند.

ترمپ این دستور اجرایی را امروز سه‌شنبه (۱۶ جون) در حالی امضا می‌کند که شماری از شهرها در ایالت‌های مختلف امریکا اقدامات محلی را در پاسخ به اعتراضات گسترده در این کشور اتخاذ کرده‌اند.

اعتراضات در سرتاسر امریکا بعد از آن آغاز شد که در شهر مینیاپولیس دریک چاوین یک افسر پولیس سفید پوست زانویش را برای حدود ۹ دقیقه بر گردن جورج فلوید سیاه پوست گذاشت و بعد هم خبر مرگ وی نشر شد.

اعتراض‌ها در برابر کشته شدن جورج فلوید در امریکا

مرکز خبر رادیو آزادی می‌گوید، انتظار می‌رود دستورالعمل اجرایی تازه رئیس جمهور ترمپ، خواست‌های فعالان جنبش زندگی سیاه پوستان اهمیت دارد "Black Lives Matter" را در زمینهء اصلاح کامل سیستم قضایی آن کشور برآورده نتواند، زیرا سیستم قضایی امریکا درگیر مسائل طولانی مدت در زمینۀ وحشیگری پولیس و نابرابری نژادی است.

به گفتۀ مقام‌های امریکا، دستورالعمل اجرایی دونالد ترمپ یک مرکز فدرالی اطلاعات را برای ردیابی سوء رفتار پولیس و افسرانی ایجاد می‌كند که دارای سابقۀ استفاده از زور اند، تا از انتقال و تقرر آن‌ها از یک ادارۀ پولیس به ادارۀ دیگر جلوگیری شود.

این دستورالعمل همچنان سیستمی را ایجاد خواهد کرد که از طریق کمک‌های مالی فدرالی به ادارات پولیس انگیزه مالی دهد تا بهترین روش‌های پولیس را در مورد استفاده از زور به معرض اجرا قرار دهند.

دونالد ترمپ دیروز (دوشنبه ۱۵ جون) گفت: "هدف کلی این است که ما نظم و قانون می‌خواهیم و این کار را می‌خواهیم عادلانه، منصفانه و بطور مصون انجام دهیم."

دونالد ترمپ، رئیس جمهور امریکا

با تغییرات در واشنگتن، اصلاحات بسیار باید در سطح محلی انجام شود.

در یکی از آخرین موارد، کیشا لنس باتومس شاورال اتلانتا امروز (۱۶ جون) اصلاحات فوری را در مورد سیاست‌های استفاده از زور در سیستم پولیس اعلام کرد. این حرکت در پی تیراندازی آخر هفته پولیس صورت گرفت که در نتیجۀ آن یک مرد دیگر سیاه پوست کشته شد.

شورای شهر سیاتل نیز به اتفاق آرا تصویب کرد که دیگر پولیس نمی‌تواند در برابر اعتراضات مسالمت‌آمیز از گاز اشک آور، اسپری مرچ و سایر دستگاه‌های کنترول جمعیت استفاده کند.

در سایر مناطق امریکا دیروز (دوشنبه ۱۵ جون) ادارۀ پولیس شهر نیویورک گفت، یونت‌های ضد جرایم "لباس ملکی" را منحل اعلام می‌کند. به گفتۀ پولیس نیویارک، شکایات زیاد را در مورد این که این یونت‌ها که در عقب تیراندازی‌های نامتناسب قرار دارند، دریافت کرده است.